יצירת קשר

למקרים דחופים
שלח >

שאלות ותשובות על פטריית הקנדידה

1.    האם אנטיביוטיקה עוזרת לפטרייה בנרתיק?

תשובה: לא. פטרייה לא מגיבה לאנטיביוטיקה. יש תרופות אנטי פטרייתיות כגון אגיסטן (מקומי) או פלוקנול (דרך הפה) שמטפלות בפטרייה.
בעצם, נטילת אנטיביוטיקה, בעיקר רחבת טווח ולתקופה ממושכת, היא אחד הגורמים להתפרצות הפטרייה כי היא מחסלת את "החיידקים הטובים" שמונעים את התעוררות הפטרייה.

2.     בכל זאת רופא הנשים נתן לי אנטיביוטיקה לנרתיק, מה הסיבה?

תשובה: אם קיבלת אנטיביוטיקה כטיפול לדלקת בנרתיק, סביר להניח שהרופא התרשם שקיים מצב של ווגינוזיס חיידקית (BACTERIAL VAGINOSIS) שזהו מצב הנגרם מהפרעה באיזון הטבעי בנרתיק כשכמות "החיידקים הטובים" יורדת ו "החיידקים הרעים" מתרבים וגורמים להפרשה מרובה לרוב בעלת ריח רע. חשוב לציין שלעתים יכולים להתקיים שני המצבים (וגינוזיס ופטריה) בו זמנית ויש לטפל בשניהם.

3.     האם פטרייה היא מחלה המועברת ביחסי מין?

תשובה: כעיקרון פטרת הנרתיק אינה נחשבת מחלה המועברת ביחסי מין אם כי במקרים נדירים יחסית גם גברים יכולים לפתח פטרת סימפטומטית של איבר המין המכונה ברפואה CANDIDA BALANITIS ויש אפשרות מסוימת להדבקה בין בני הזוג. חשוב לציין שלכ 50% מהנשים יש קנדידה בנרתיק והתסמינים נובעים מ"התעוררות" הפטרייה ולא הדבקה מחדש.

4.     אני סובלת מדלקות חוזרות בנרתיק כשהטיפול שנותן לי רופא הנשים עוזר רק לזמן קצר. מה יכולה להיות הסיבה ומה ניתן לעשות?

טיפול בקנדידה בנרתיקתשובה: מצב של דלקות חוזרות בנרתיק, המוגדר כמעל 4 אירועים בשנה שלא כתוצאה מנטילת אנטיביוטיקה, קיים בכ 5% מהנשים. יש לכך גורמים רבים, בעיקר מצבים של פגיעה במערכת החיסונית, סכרת, הריון ועוד. באם זהו המצב, רצוי לשלול מצבים רפואיים היכולים לפגוע במערכת החיסונית וכדאי לעשות משטח מהנרתיק בכדי לגלות באם לא מדובר בזן של קנדידה העמיד לטיפול כגון הגלברטה (GLABRATA).
מבחינת הטיפול ניתן לעלות מדרגה לטיפול בכדורים, לעתים כתחזוקה לתקופה ארוכה או לפנות לטיפול הייחודי בהיפרתרמיה (חימום) ואוזון כפי שמבוצע במרפאתנו ולו אחוזי הצלחה גבוהים.
יש גם מגוון טיפולים טבעיים כולל פרוביוטיקה שיכולים לעזור בחלק מהמקרים (אך לא בכולם).

5.    האם לתזונה יש השפעה על דלקות בנרתיק?

תשובה: כשמדובר בקנדידה, לתזונה יש השפעה לא מבוטלת. יש לזכור שהפטרייה ניזונה בעיקר מסוכר, לכן דיאטה עשירה בסוכר מסייעת להתפתחות הפטרייה. באם את סובלת מדלקת פטרייתית בנרתיק כדאי לשמור על דיאטה ייחודית בשילוב עם הטיפול בפטרייה. ניתן למצוא המלצות מפורטות לדיאטה אנטי פטרייתית ברשת. בגדול – רצוי להימנע מסוכר על סוגיו (כל דברי המתיקה), מוצרי בצק לבן, מוצרי חלב (למעט יוגורט ומוצרי חלב עיזים ללא סוכר), אלכוהול לסוגיו (ובייחוד בירה), מוצרים המכילים שמרים ועוד.

6.    האם ללבוש יש השפעה על פטרת הנרתיק?

תשובה: בהחלט כן. פטרייה נוטה להתפתח בסביבה לחה, לכן שמירה על איזור איבר המין יבש יסייע במניע התפתחות הדלקת. רצוי להימנע מבגדים לוחצים ולהשתמש בביגוד מאוורר בלבד, יש להימנע מתחתונים שאינם מכותנה ובייחוד גרביוני ניילון. אם משתמשים בתחתונים מחומר סינטטי, רצוי שלפחות הריפוד התחתון יהיה עשוי מכותנה. אחרי פעילות גופנית או רחצה בים או בבריכה רצוי להחליף בגד תחתון במהרה כדי להימנע מסביבה לחה.

7.    האם כדאי לקחת פרוביוטיקה (תכשיר המכיל "חיידקים טובים")?

תשובה: אין המלצה חד משמעית לנטילת פרוביוטיקה באופן קבוע לצורך מניעה בלבד אבל כחלק מהטיפול בדלקת ובמיוחד במקרה של דלקות חוזרות ותכופות נטילת פרוביוטיקה בהחלט יכולה לעזור. כשמחזירים את ה"חיידקים הטובים" (בעיקר לקטובצילוס) לנרתיק, הפלורה חוזרת ומתאזנת, הלקטובצילוס מייצר חומצה ומונע מחיידקי הוגינוזיס והקנדידה מלשגשג. ניתן לשתות יוגורט מועשר בחיידקים אך בכל מקרה כמות החיידקים ביוגורט אינה גבוהה מספיק ורצוי להשתמש בתכשירי פרוביוטיקה רפואיים. ישנם תכשירים לנרתיק (כגון פלורג'ין) וישנו מגוון רחב של תכשירים הנלקחים דרך הפה.

8.    כיצד לקיחת פרוביוטיקה דרך הפה יכולה להשפיע על הנרתיק?

תשובה: החיידקים הטובים הנלקחים דרך הפה יוצאים בסופו של דבר דרך פי הטבעת ובשל סמיכות פי הטבעת לנרתיק ולשופכה, בדומה לחיידקים הפתולוגיים המגיעים ממערכת העיכול, הם מגיעים בסופו של דבר לנרתיק ולמערכת השתן. מחקרים הראו שבעקבות נטילת פרוביוטיקה דרך הפה מתרחשת קולוניזציה (אכלוס) של הנרתיק והשופכה בחיידקים הטובים.

9.    יש לי דלקת בנרתיק. האם גם בן זוגי צריך לקבל טיפול?

תשובה: מבין שלשת הסוגים הנפוצים של דלקות בנרתיק (פטרת, ווגינוזיס, טריכומונס), רק במקרה של טריכומונס (טפיל חד תאי בעל שוטון) יש צורך לטפל גם בבן הזוג (הטיפול במקרה זה הוא באנטיביוטיקה). במקרה של וגינוזיס או פטרת אין צורך לטפל אלא אם לבן הזוג יש תסמינים (ראה תשובה לשאלה 3).

10.    אני בהריון ויש לי דלקת בנרתיק. האם זה יכול להזיק לתינוק והאם מותר לטפל בתרופות בזמן הריון?

תשובה: דלקות בנרתיק ובמיוחד הפטרת מאוד נפוצות בהריון. כפי שהוזכר קודם, הפטרייה ניזונה בעיקר מסוכר והעלייה באסטרוגן בזמן ההיריון גורמת לתאי הנרתיק לייצר יותר גליקוגן (סוג של סוכר) ובכך "להזין" את הפטרייה. רוב הדלקות אינן מזיקות לעובר אך חיידקים מסוימים וטריכומונס יכולים להעלות את הסיכון להפלות ולידה מוקדמת. במקרה של הקנדידה (פטרייה) הסיכון היחיד לעובר הוא הדבקות בפטרייה בזמן המעבר בתעלת הלידה דבר שלרוב יתבטא בפטרת הלשון, מצב שפיר הניתן לטיפול בקלות. רוב התרופות המקומיות (פתיליות נרתיקיות) האנטי פטרייתית והאנטיביוטיות בטוחות לשימוש בהריון אך יש רופאים שיעדיפו לחכות לטרימסטר השני לפני תחילת הטיפול. בכל מקרה, בהריון, עדיף לפנות לרופא לצורך טיפול ולא להשתמש בתכשירים ללא מרשם על דעת עצמך.

11.    יש לי סוכרת. מה ניתן לעשות כדי למנוע דלקות בנרתיק.

תשובה: כפי שכבר הזכרנו, סכרת היא אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים לדלקות בנרתיק. בנוסך לכל אמצעי המניעה שכבר הזכרנו, חשוב במיוחד לשמור על איזון סכרת אופטימאלי, דבר שניתן לבדוק בבדיקות הסוכר בצום ובבדיקת HbA1C (המוגלובין A1C) המראה את מידת איזון הסוכרת בשלשת החודשים האחרונים.

• + כאב ואורתופדיה
  • + מחלות כרוניות
  • + סרטן
  • + גסטרו - מערכת העיכול
  • + אורולוגיה
  • + איזון סוכרת
  • + הידרוקולוניק
  • + טיפול באוזון
  • + טיפול בקנדידה
  • צור עמנו קשר.

צוות המומחים של מרכז ד"ר דיין עומד לרשותכם בכל עת,
    צרו עמנו קשר לתיאום פגישת ייעוץ.

שלחו פנייתכם >