גסטרואנטריטיס - דלקת מעיים

דלקת מעיים (גסטרואנטריטיס) מוכרת גם כ"קלקול קיבה" מזוהה לרוב עם שלשולים תכופים וכאבי בטן. אל התסמינים הללו עשויים להתלוות תסמינים נוספים כגון הקאות עוויתות, חום ותשישות. מדובר למעשה בדלקת זיהומית של המעי והקיבה, הנגרמת במרבית המקרים מזיהום ויראלי כגון אדנו־וירוס, נורו־וירוס וכדומה.

בחלק קטן מן המקרים עשוי הגורם להיות חיידק או טפיל (כגון הסלמונלה, ,E. coli אמבה וכיוצא בזה), כשבנסיבות הללו המחלה הינה לרוב קשה וממושכת יותר בהשוואה לדלקת הויראלית. דלקת בקיבה והמעיים נפוצה ומדבקת במיוחד, ועשויה לפגוע מידי שנה בחמישית מקרב האוכלוסייה.

כיצד ניתן להימנע מ"קלקול קיבה"?

אחת מדרכי ההדבקה השכיחות ביותר היא הדבקה ישירה בין אנשים על ידי העברת מגע של צואה עם חלל הפה. צורה זו של הדבקה מתרחשת בעיקר בקרב ילדים בגילאי הגן ובית הספר, וניתנת למניעה באמצעות הקניית הרגלי היגיינה הקפדה על שטיפת ידיים מייד לאחר השהייה בשירותים ולפני אכילה.

דלקת מעיים מסוג זה לרוב איננה מסוכנת ועשויה לחלוף בתוך ימים ספורים. הדלקת בדרך כלל איננה מצריכה טיפול מיוחד למעט מעקב, הקפדה על שתייה מרובה ומנוחה. יחד עם זאת, במקרים בהם הלוקים בדלקת נמצאים בקבוצת הסיכון (תינוקות, קשישים וחולים במחלות קשות), ייתכן מצב שבו יידרש אשפוז בבית החולים לצורך מתן עירוי נוזלים למניעת התייבשות הנובעת מאיבוד נוזלים.

דלקת מעיים כרונית- IBD

סוג אחר לחלוטין של מחלות מעי דלקתיות הן מחלות מעיים כרוניות כמו מחלת קרוהן (דלקת במעי הדק) או קוליטיס (דלקת במעי הגס), שאינן נובעות על רקע חיידקי, ויראלי או בקטריאלי. מדובר במחלות אוטואימוניות גנטיות כרוניות הנובעות, ככל הנראה, ממנגנון בלתי תקין במעיים, המשליך גם על תפקודה של המערכת החיסונית.

תסמיניהן של הדלקות הללו כוללים שלשול כרוני, הקאות, כאבי בטן, חום, אנמיה, עייפות וכדומה. המחלות הללו עלולות להוביל למגוון רחב של סיבוכים החל מחסימת מעיים ודימום וכלה בסרטן. על כן, בממצבים בהם השלשול אינו חולף בחלוף יום או יומיים, יש לפנות לבדיקה רפואית על מנת לבחון ולזהות את הסיבות ולמנוע את הסכנה להתפתחות סיבוכים.

תסמונת המעי הרגיז

שלשולים עלולים להוות גם תסמין למחלות אחרות שאחת מהן היא תסמונת המעי הרגיז. בתסמונת מעי רגיז התסמינים נתונים לשינויים מאדם לאדם ועלולים לבוא לידי ביטוי בכאבי בטן כרוניים, גזים בבטן ותחושת חוסר נוחות, נפיחויות, שלשולים ועצירות לסירוגין.

מעי רגיז מהווה את אחת מן התסמונות הנפוצות ביותר המאפיינות את אורח החיים המודרני ונובע מגורמים סביבתיים, הרגלי תזונה לקויים, מתח נפשי וגורמים נוספים. על אף העובדה שאין כיום תרופה היכולה לרפא באופן מוחלט את הלוקים בתסמונת, ניתן להפחית משמעותית את הסימפטומים באמצעות טיפול תרופתי, שינוי תזונתי והתערבות פסיכולוגית.

המרכז לרפואה משולבת ד"ר דיין לרפואה משולבת- המודל הטיפולי בדלקות מעיים

אחד מהמרכזים המובילים בתחום הוא המרכז לרפואה משולבת ד"ר דיין לרפואה משולבת. המרפאה משלבת בין שיטות טיפוליות קונבנציונאליות מתקדמות, תוך ניצול יתרונותיה של כל שיטה לשיפור תהליך הריפוי וצמצום תופעות הלוואי.

המודל הטיפולי במרפאה מותאם פרטנית אל המטופל, ומיועד להחזרת החולה אל תפקודו השגרתי בדרכים טבעיות ככל שניתן. במידת הצורך יהיה הטיפול כרוך בשינוי הרגלי האכילה, תוספי תזונה כגון קוליביוגן, תערובת חמצן ואוזון ומתן עירוי של ויטמינים ומינרלים, אומגה 3 וברזל על מנת לאפשר לגוף לקבל את החומרים הדרושים לו באופן ישיר במצבים בהם הוביל המצב הדלקתי לתשישות מתמשכת.