דלקות חוזרות בדרכי השתן- תסמינים וטיפול

דלקות חוזרות בדרכי השתן

דלקות בדרכי השתן הן נחלתן של נשים בעיקר, אך בהחלט יש גם גברים שסובלים ממנה. על פניו, זוהי בעיה פשוטה שברוב המקרים מגיבה לטיפול שמרני ואם לא, אז לטיפול אנטיביוטי. אך לא פעם, רופאים עומדים בפני מטופלות המתלוננות על דלקות שחוזרות שוב ושוב, גם כשכבר נראה שחלה החלמה מלאה.
כדי להבין מדוע זה קורה, חשוב לדעת אילו אוכלוסיות הן בעלות סיכון גבוה יותר לסבול מהתופעה ומהן הסיבות המרכזיות להופעת הדלקת.

1844 (1)
5439 (1)

דלקות חוזרות בדרכי השתן – שכיחות התופעה

מדובר בתופעה שכיחה למדי. היא נפוצה אצל נשים בכל הגילאים ובעיקר אצל ילדות קטנות, אצל צעירות שהחלו לקיים יחסי מין, אצל נשים הרות ואצל נשים שהגיעו לגיל המעבר.
אצל גברים מדובר בתופעה הרבה פחות נפוצה, הנוטה להתפתח בעיקר בגילאים מבוגרים יותר, על רקע הגדלת הערמונית ואצירת שתן, או עקב צורך בשימוש בקטטר שתן.

הנתונים הסטטיסטיים מראים כי בין 20% ל-30% מקרב הנשים אשר לוקות בדלקת בדרכי השתן חוות לאחר מכן אפיזודה נוספת. אולם, בנסיבות בהן דלקות חוזרות בדרכי השתן בתוך שבועיים מהתפרצותה של הדלקת הראשונה, ייתכן ומדובר בדלקת המקורית שלא הוכחדה, ולאו דווקא בהדבקה מחודשת.

דלקת בדרכי השתן גורמים

הגורם העיקרי לבעיה הוא זיהום חיידקי בשלפוחית השתן. ברוב המכריע של המקרים (75%-90% ) מדובר בחיידק ה-אי קולי (ובשמו המלא: Escherichia coli). חיידק זה חי דרך קבע במעי הגס ומהווה חלק מהפלורה הטבעית של המעיים. כל עוד הוא נמצא רק שם, לא רק שהוא לא גורם לבעיות, הוא אף חיוני לתהליך העיכול.
אבל, כאשר הוא חודר אל מערכת השתן, הוא גורם לזיהומים בדרכי השתן. אצל נשים, קל לו מאד לעשות את המעבר הזה, משום שהוא יוצא מהמעי הגס החוצה דרך פי הטבעת ואצל נשים, המרחק מפי הטבעת אל פתח השופכה, הוא קצר מאד ובנוסף לכך, צינור השופכה שלהן קצר פי כמה מזה של גברים. מרגע שהחיידק חדר אל השופכה, הוא מטפס למעלה ומגיע אל שלפוחית השתן, ובמקרים מסוימים אף ממשיך לטפס משם למעלה, אל הכליה.
עם זאת, ישנם גם מקרים של חיידק קולי בשתן אצל גברים ובהחלט יש מקום לחשוד בכך, כשגבר מתלונן על צריבה במתן שתן, על ריצות תכופות לשירותים, או כאבים בבטן התחתונה ובצדי הגב.

מלבד זיהום אי-קולי, ישנם עוד כמה גורמים לדלקות בדרכי השתן:

• חזרה של השתן אל הכליות (במקום שיזרום בכיוון ההפוך), הנובעת מבעיה אנטומית כלשהי, כגון מום מולד, או פגיעה מבנית.
• מצב של סטזיס (עימדון) של שתן בשלפוחית, בו נותרת בתוכה שארית שתן שאינה מופרשת החוצה וצוברת משקעים ומזהמים.
• חסימה בדרכי השתן.
• הריון – השינויים ההורמונליים המתחוללים אצל נשים הרות יחד עם הדיכוי הטבעי של מערכת החיסון, השינויים בפעילות הכליות והנטייה לסטזיס ולהישארות שתן בשלפוחית, מגביר את הסיכון לדלקות.
• שימוש בקטטר (צנתר) שתן לתקופות ממושכות.
לכן, בעיקר בנסיבות של דלקות חוזרות בדרכי השתן, מומלץ מאד לפנות אל רופא מומחה לדלקות בדרכי השתן לצורך אבחון וטיפול.
בנוסף לתסמינים הקליניים ניתן לאשר את האבחון באמצעות תרבית שתן, ובמצבים של דלקות חוזרות בדרכי השתן, ייתכן שהמטופלת תופנה לבדיקות הדמיה לצורך שלילת מום מבני.

דלקת בדרכי השתן תסמינים נשים

מהו מנגנון ההחמרה של זיהומים בדרכי השתן?

כרבע מהנשים בגיל שלאחר הפסקת הווסת סובלות מדלקות חוזרות בדרכי השתן . אמנם זו אינה מחלה, אך היא אחת הבעיות הרפואיות המטרידות ביותר, הפוגעת גם בכ-10%-5% מהילדות ומהנשים בגיל הווסת וגם בכ-10% מהגברים שעברו את גיל 40, כתוצאה מהגדלת בלוטת הערמונית.

זיהומים בדרכי השתן מופיעים לרוב בשלפוחית השתן או בשופכה, אך הם עלולים לפגוע גם בכליות, במקרים נדירים. הבעיה מתאפיינת בעיקר בכאבים בשיפולי הבטן, בצריבה בעת השתנה, בתכיפות ובדחיפות להשתין, בכאבים במתן שתן. לעיתים רחוקות, מתלווה לכל אלה גם חום גבוה.

הטיפול המקובל הוא באנטיביוטיקה מסוגים שונים בהתאם לסוג החיידק ולרגישות של המטופל. יעילותו של הטיפול האנטיביוטי מוגבלת ולעיתים קרובות, הזיהום חוזר זמן קצר לאחר שהטיפול האנטיביוטי נפסק. במקרים אלה, נדרשת אנטיביוטיקה לאורך שנים, עם כל תופעות הלוואי הכרוכות בו. הסיבה לחזרתו של הזיהום היא התפתחות של צלקת ברירית שבתוך שלפוחית השתן, המהווה בית גידול מצוין לחיידקים חדשים ועלולה לגרום להתפתחות דלקת כרונית בשלפוחית השתן.

דלקת בדרכי השתן – תסמינים נשים וגברים

תסמינים שעלולים לרמוז על דלקת בדרכי השתן הם:

• דחיפות במתן שתן (קושי להתאפק).
  • תכיפות במתן שתן (הרבה ריצות לשירותים).
  • תחושות של צריבה תוך כדי או בתום הטלת השתן.
  • תחושה שהשלפוחית לא התרוקנה לחלוטין במהלך ההשתנה.
  • שתן עכור.
  • שינויים בריח השתן, ריח חריף ולא נעים.
  • שתן דמי.

במצבים בהם מופיעים גם תסמינים של חום וצמרמורות, עייפות יתר וכאבים בגב תחתון עולה החשד שמדובר בסיבוכים של הדלקת ובהחמרתה.

הטיפול בדלקות בדרכי השתן

הטיפול המקובל בדלקות בדרכי השתן מורכב לרוב מאנטיביוטיקה ותרופות להקלה על תחושת הצריבה. הטיפול התרופתי ומשך הטיפול שונה ממקרה למקרה ומותאם לסוג החיידק שאחראי לזיהום, תדירות התופעה וגילאי המטופלים, ובמצבים בהם התפשט הזיהום והגיע אל הכליות, ייתכן שהמטופל יישלח לאשפוז בבית החולים לצורך מתן טיפול תרופתי בעירוי תוך ורידי.

אחד מהמרכזים המומלצים לטיפול בתחום הינו מרכז רפואי  ד”ר דיין לרפואה משולבת, אשר הוקם מתוך מטרה להחדיר לישראל קונספט של שירותים רפואיים מתקדמים, המשלבים בתוכם מעטפת רחבה של טיפולים חדשניים מהרפואה המשלימה בנוסף לטיפולים המקובלים ברפואה הקונבנציונלית.

אחת מן השיטות הייחודיות לטיפול במצבים של דלקות חוזרות בדרכי השתן, כמו גם לצורך ניקוי רעלים מהגוף, נשענת על טיפול משולב של חימום הנרתיק יחד עם גז אוזון. מדובר בפתרון מטבי לדלקות עקשניות אשר אינן מגיבות לטיפול המקובל באנטיביוטיקה. שיטה חדשנית זו נוסתה ברחבי העולם (וכן בישראל בחסות בית החולים בילינסון) וזכתה לתוצאות מצוינות.

המודל הטיפולי המיוחד שלנו ב"דיין קליניק"

מאחר שהבעיה העיקרית של זיהומים בדרכי השתן היא רגישותה של הרירית שבשלפוחית, מטרת הטיפול היא להבריא. הטיפול משלב בין מספר אפשרויות:

• שינוי בהרכב התזונה, במטרה לשנות את ערכי ה-PH של השתן.
  • מתן אינפוזיות של אומגה 3 כטיפול אנטי דלקתי (במקרים קשים).
  • הזרקת אוזון.
  • שימוש רחב היקף בקוליביוגן לשיקום הרירית ולבנייתה מחדש.

אחוזי ההצלחה שלנו עד היום גבוהים. השורה התחתונה: אפשר לפתור את הבעיה ולשפר את איכות החיים.

[leadercf7 campid="4622"]