דלקת בכתף- האבחנה הקלינית

כאבים בכתף הינם מסוג כאבי השלד הנפוצים ביותר, ועשויים לנבוע ממפרק הכתף או מגורמים חיצוניים, כשהאבחנה מתבססת על היסטוריה רפואית, בדיקה גופנית ובדיקות הדמיה שונות בהתאם לצורך. זיהוי נכון של הגורם לכאבים הינו בעל חשיבות רבה, היות והטיפול נשען על אבחנה זו. הטיפולים מורכבים ממגוון אפשרויות שמרניות או ניתוחיות בהתאם למקרה הפרטני.

אבחנה וטיפול נכונים עשויים למנוע סבל רב בקרב המטופלים, מגבלות תפקודיות ונכות. המקור לכאבים יכול, כאמור, להיות לנבוע מדלקת בכתף כגון דלקת מפרקים ניוונית, בורסיטיס, דלקת של גידי הכתף, מחלת השרוול המסובב, תסמונת הכתף הקפואה וכיוצא בזה, או בעקבות סיבות חיצוניות המקרינות כאב אל הכתף החל מהקרנת כאב מהצוואר וכלה במחלת לב איסכמית. דלקת בכתף כוללת בדרך כלל מספר מאפיינים מרכזיים כמו כאב, נפיחות, חום מקומי, אדמומיות ופגיעה תפקודית, כשהאבחנה הקלינית נעשית בהתאם למיקום הכאב, משך הזמן שלו, עיתוי הופעתו, עוצמתו וכדומה.

Portrait of sporty woman putting her hand on red spots on while has sport injury in her shoulder.

סוגים שונים של דלקת בכתף

יחד עם זאת, דלקת בכתף עשויה לכלול גם מגוון תסמינים נוספים בהתאם לגורם שהוביל להיווצרותה של הדלקת ובהתאם לחומרתה. השונות הסימפטומטית יכולה לתת את ביטויה בכך שבמקרים מסוימים תוחמר עוצמת הכאב בעת מאמץ בעוד שבמקרים אחרים עלול הכאב להופיע דווקא במצבי מנוחה. כמו כן, עשוי הכאב להופיע בדרגות חומרה שונות ולהקרין על איברים שונים בגוף כמו בית החזה או הצוואר, כשבמצבים החמורים עלולים להתפתח גם שינויים במבנה של עצמות המפרק.

אחת מהדלקות כתף השכיחות היא דלקת מפרקים ניוונית ראשונית או שניונית, העלולה להתפתח על רקע שינויים בסביבת הסחוס כתוצאה מדלקות מפרקים או הפרעות מטבוליות שונות, טראומה וכדומה. סוגים נוספים של דלקות בכתף הן דלקת מפרקים זיהומית הנובעת מחדירת גורם פתוגני חיידקי, פטרייתי או נגיפי אל הנוזל הסינוביאלי שבמפרק, דלקת מפרקים שגרונית הקשורה למשפחת המחלות האוטואימוניות, דלקת בעקבות עיסוק בספורט ועומס יתר על המפרק ועוד.

דרכי הטיפול בדלקת הכתף

דלקת בכתף עשויה לחלוף מאליה תוך פרק זמן של ימים ספורים או להימשך שבועות ואף חודשים. הטיפול בדלקת נקבע בהתאם לנסיבות המקרה ומורכב בדרך כלל ממנוחה והפסקת הפעילות אשר הובילה לדלקת עד להחלמה מלאה. ניתן גם לייצב את הכתף הפגועה באמצעות תחבושת או סד לסיוע בתהליך ההחלמה, ולקרר את המקום במקרה של נפיחות.

הטיפול המקובל עשוי לכלול משככי כאבים ותרופות נוגדות דלקת בצורת ג'ל למריחה על האזור הפגוע או כדורים לבליעה, וכן פיזיותרפיה באמצעות שיטות שונות החל מעיסוי הכתף הפגועה ותרגילים לחיזוק השרירים והגיד סביבה, וכלה בשימוש בקרני לייזר או שימוש במכשיר אורתוספק השולח גלי הלם אקוסטיים המרעידים את מקום עד להתפוררות ההסתיידות וספיגתה בגוף, פעולה המעודדת זרימת דם אל המוקד הדלקתי, עד להיעלמותם של הדלקת והכאבים. שיטות אלטרנטיביות עשויות לכלול גם ניקוי רעלים לפי שיטת ד"ר מאייר, טיפול באוזון, טיפול באומגה 3, צמחי מרפא לחיזוק המערכת החיסונית וכדומה, בהתאם לתסמינים וצורכי המטופל.