תסמינים וטיפול של דלקת פרקים ניוונית

דלקת פרקים ניוונית הינה השכיחה ביותר מבין כל דלקות הפרקים השונות, ומאפייניה המרכזיים עשויים לבוא לידי ביטוי בתהליך דלקתי ברקמות אשר עוטפות את המפרקים, וכן בהתפתחות זיזי עצם בשולי המפרקים ונזקים בסחוס שמסביב לעצמות המפרק, סחוס שנועד לאפשר למפרק תנועתיות נטולת חיכוך.

במקרים רבים מתפתחת דלקת הפרקים הניוונית במפרקי כפות הידיים, מפרקי הירך והברכיים, כשהתסמינים מתבטאים בכאב, נוקשות וקושי בהנעת המפרקים הפגועים לצורך ביצוע פעילויות מסוימות. סימנים נוספים כוללים גבשושיות, זיזים או נפיחות במפרקים, דלדול מסת השריר וחולשת שרירים.

חשוב לדעת כי הסימפטומים עשויים להתפתח בהדרגה ולאורך זמן, כאשר חלק מהלוקים בתופעה חשים את התסמינים באופן ממוקד במפרק אחד בגופם כגון כאבים בכתף או כאבים ברגליים בעוד אחרים עלולים לחוש את התסמינים בכמה מפרקים בו זמנית.

2941 (1)

ממה נובעת דלקת פרקים ניוונית?

דלקת פרקים ניוונית שכיחה מיוחד בגילאים המבוגרים ובעיקר בקרב נשים. עם זאת, התופעה אינה פוסחת על צעירים העלולים גם הם ללקות בה בעקבות חבלה או פציעה.

פעילויות הגוף היומיומיות מובילות לשחיקת מפרקי הגוף כשבמקרים רבים מתקנים מנגנוני ההגנה של הגוף את הנזק, זאת מבלי שהאדם יחוש שמפרקיו ניזוקו. עם זאת, במצבים בהם הגוף אינו מצליח לתקן בכוחות עצמו נזקים במפרק או מסביבו, עלולה להיגרם דלקת פרקים ניוונית, המתאפיינת לעתים בהיווצרות זיזי עצם בסמוך למפרק ועיבוי של עצמות המפרק.

אף שהגורם לדלקת אינו ידוע, יישנם מספר גורמים העשויים לעודד את התפתחותה כגון דלקת פרקים ראומטית שהוחמרה, מפרק שנותח או נפגע בעבר ושנעשה בו שימוש יתר טרם החלמתו לחלוטין, וסיבות נוספות כגון נטייה גנטית, וכן עודף משקל שבגינו ישנו עומס יתר המפרקים, ובפרט על מפרקי הירך והברכיים אשר נושאים את רוב משקלו של הגוף.

מרכז רפואי  ד”ר דיין לרפואה משולבת- דרכי הטיפול בדלקת פרקים

דלקת פרקים ניוונית אמנם איננה ניתנת לריפוי, אך יחד עם זאת, יישנן דרכים לשליטה בעוצמת הכאבים ושמירה על טווחי התנועה במטרה לאפשר ללוקים בה לנהל ככל שניתן אורח חיים תקין.

הטיפולים המקובלים במקרים הקלים כוללים פעילות גופנית תחת פיקוח של פיזיותרפיסט מומחה, טיפול תרופתי לשיכוך הכאבים וירידה במשקל. במקרים חמורים יותר עשוי הטיפול לכלול מתן זריקות קורטיזון אל המפרק המודלק ולעתים אף תידרש התערבות כירורגית.

מרכז רפואי  ד”ר דיין לרפואה משולבת מהווה את אחד מן המרכזים המובילים בתחום, בזכות מעטפת הטיפולים הייחודית המשלבת בין שיטות טיפול קונבנציונליות מקובלות יחד עם שיטות ריפוי מתקדמות ביותר מתחום הרפואה המשלימה.

הטיפולים האורטופדיים במרכז מותאמים אל צורכי המטופל באופן פרטני, ועשויים לכלול שימוש בצמחי מרפא, תוספי תזונה טבעיים המשמשים כתכשירים אנטי דלקתיים אפקטיביים במיוחד, טיפול בגלי הלם אקוסטיים באמצעות מכשיר אורתוספק מתקדם, שמיועד למוסס את המוקד הדלקתי וכדומה. הטיפול במכשיר האורתוספק הינו מאושר על ידי משרד הבריאות, והוכח כיעיל גם במקרים בהם לא נמצאו פתרונות מספקים ברפואה הקונבנציונאלית.