דלקות פרקים
דלקת פרקים ניוונית

דלקות פרקים - דלקת פרקים ניוונית

דלקות פרקים מהוות שם כולל לקבוצת מחלות הפוגעות במפרקי הגוף, ונחשבות לאחד מהגורמים השכיחים לנכות בקרב האוכלוסייה המבוגרת, על אף שכיחותן גם בקרב צעירים וילדים. ממרכז רפואי  ד”ר דיין לרפואה משולבת, שהנו אחד מהמרכזים המובילים בתחום מחלות הפרקים, מציינים שישנם מעל כמאתיים מחלות שונות העשויות לגרום לדלקות פרקים על תצורותיה השונות, כשבולטות שבהן הן דלקת מפרקים ניוונית ודלקת מפרקים שגרונית (ראומטית).

דלקת פרקים ניוונית הנה הנפוצה ביותר מבין כל הסוגים למיניהם, ומאפייניה כוללים תהליך דלקתי ברקמות אשר עוטפות את הפרקים, וכן בהתפתחות של זיזי עצם בולטים בשוליהם, תופעה המובילה לפגיעה ברקמה הסחוסית שנועדה לרפד את עצמות המפרק ולמנוע חיכוך המפרקים במהלך תנועה. דלקת מפרקים זו נוטה לפגוע בפרקי הירך, בברכיים, וכן במפרקים הקטנים שבכפות הרגליים הידיים, ושכיחה בקרב כ-50% מהאוכלוסייה שמעל לגילאי ה-50.

2941 (1)

דלקת מפרקים שגרונית

סוג נוסף של דלקות פרקים היא, כאמור, דלקת הפרקים השגרונית אשר נחשבת למחלה אוטואימונית ושגורמיה המדויקים עדיין אינם ידועים. מחלה זו שכיחה בקרב 1% מהאוכלוסייה ובאה לביטוי בכאבים, נפיחות וקושי בהנעת המפרקים. במחלה זו פועלת מערכת החיסון בשוגג כנגד התאים והרקמות שבמפרקים, תוך שהיא גורמת לתהליך דלקתי אשר מסב נזק לעצמות, לסחוס ולגידים.

תסמיניה של דלקת הפרקים השגרונית עשויים לכלול כאבי מפרקים המתפרצים בעיקר בלילה ומחמירים לאחר מנוחה ממושכת או ישיבה ללא תנועה, וכן תחושת נוקשות וקושי בהנעת המפרקים בבוקר לאחר יקיצה משינה ונפיחות. התסמינים יכולים להתבטא באופנים שונים ובדרגות כאב משתנות, החל מאי נוחות קלה בלבד ועד לכאב אשר מקשה במהלך ביצוע משימות פשוטות ויומיומיות ופוגע באיכות החיים.

מרכז רפואי  ד”ר דיין לרפואה משולבת: המודל הטיפולי הייחודי בדלקות פרקים

הטיפול הקונבנציונלי בדלקות פרקים על הסוגים השונים הנו זהה בדרך כלל וסימפטומטי בלבד. טיפול זה אינו מרפא את מחלת הפרקים אלא נועד להקל על הכאב ולצמצם את רמת הדלקת שבמפרק באמצעות שימוש בתרופות אנטי-דלקתיות במינונים הולכים וגדלים. במקרים רבים מדובר במתן סטרואידים, כדוגמת קורטיזון, ששימוש ממושך בהם עלול להיות מלווה בתופעות לוואי קשות ומעלה את הסיכון להתפתחות של מגוון מחלות שונות, בהן אוסטיאופורוזיס, גלאוקומה וסוכרת, כשבמצבים מסוימים עשויים להפנות את המטופל להתערבות כירורגית.

המודל הטיפולי הייחודי של המרכז בדלקות פרקים מותאם פרטנית לכל מטופל ומטופל, זאת לאחר ריאיון מקיף עם רופא מומחה, בדיקת היסטוריה רפואית ובדיקה פיזית. שיטות הטיפול משלבות גישות מקובלות ברפואה הקונבנציונלית עם שיטות מתקדמות מתחום הרפואה המשלימה, וכוללות, בין היתר, דיאטה מיוחדת בשיטת ד"ר מאייר בהתאם לסוג המחלה, טיפול בצמחי מרפא ותוספי תזונה טבעיים המשמשים כתכשירים אנטי דלקתיים אפקטיביים במיוחד, וכן טיפול בעירוי של ויטמינים ומינרליים, הזרקת אוזון ועוד.

[leadercf7 campid="4622"]