מהי אצבע הדק?

אצבע הדק (טריגר פינגר) הוא מצב רפואי המתאר את אחת מהתחלואות השכיחות ביותר בה נתקלים המומחים בתחום כירורגית כף היד. מדובר בתופעה שבה ננעלת האצבע במצב דמוי לחיצה על ההדק ומשמיעה כמעין נקישה. התופעה מלווה במגוון תסמינים כגון נוקשות, נפיחות, קשיים וכאבים בעת כיפוף האצבע או בניסיון ליישרה בחזרה.

אצבע הדק מתאפיינת גם ברגישות למגע בבסיס האצבע הפגועה, כשבשלבים המתקדמים עשויה האצבע להינעל במהלך הכיפוף תוך השמעת צליל נקישה. הנוקשות באצבעות אופיינית בעיקר לשעות ההשכמה של הבוקר, אך במשך הזמן עשויה לחול החמרה והתסמינים עלולים להתפרץ בכל שעה במשך היום.

ODRB1T0

גורמי הסיכון לתופעת אצבע הדק

אצבע הדק נגרמת מהפרעה במעבר בגיד בתעלה. בכל אצבע ישנם גידים אשר עוברים לכל אורך עצמות האצבעות ומתחברים לשרירי האמה. הגידים נעים ומחליקים בתעלה בעת כיפוף האצבעות, אך התעבות הגיד או היצרות התעלה שבה הוא עובר עלולה לגרום לקושי בתנועתו ולהינעלות האצבע לרוב ביישור. מצב זה מלווה בכאב בעוצמות משתנות ועלול להיות זמני או קבוע.

הגורמים לתופעה לא תמיד ידועים, אך ישנן מחלות שעלולות להעלות את הסיכון להתפתחות התופעה כמו מחלות פרקים, ארטריטיס (דלקת מפרקים שגרונית) או סוכרת וכן בעקבות פעולה חוזרת ונשנית של האצבע או פעילות מאומצת של כף היד. כמו כן,

תופעת אצבע הדק שכיחה יותר בקרב נשים בגילאי 40 ומעלה.

אבחון וטיפול באצבע הדק ברפואה הקונבנציונלית

אבחון אצבע הדק נערך על ידי בדיקה גופנית וראיון רפואי, כאשר בקרב מרבית מהמטופלים יישנה היסטוריה של כאב, נוקשות ונקישות בעת כיפוף האצבע מבלי שיהיה רקע חבלתי. התהליך האבחוני אינו מצריך צילומי רנטגן, אלקטרומיוגרפיה או אולטרסאונד.

דרכי הטיפול הקונבנציונליות כוללות לרוב תרופות משככות כאבים, תרופות נוגדות דלקת וכן פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק. במצבים החמורים יכלול הטיפול הזרקה של סטרואידים ואף התערבות ניתוחית. ההחלטה על האופציה הניתוחית תלויה לרוב במספר גורמים כמו מחלות רקע מהן סובל המטופל, עוצמת הכאב והיקף הפגיעה התפקודית בחיי היומיום.