מהי עצירות ומהן תסמיניה?

עצירות מהווה את אחת מהבעיות השכיחות ביותר בעולם המערבי, ומתאפיינת בפעילות מעיים בתדירות הנמוכה משלוש יציאות בשבוע. העצירות המלווה בדרך כלל ביציאות בעלות מרקם קשה ויבש וכרוכה במאמץ בעת פעילות המעיים.

מבחינה קלינית מוגדרת התנהגות פעילות מעיים כעצירות במידה ומתקיימים לכל הפחות שניים מהקריטריונים להגדרת עצירות למשך שלושה חודשים או יותר כגון צואה קשה, מאמץ ותחושה של חסימה אנאלית והעדר ריקון מוחלט ברבע או יותר מפעולות המעיים, וכן העדר שלשול או תסמינים למעי רגיז, כשלעתים נדרש אף סיוע ידני לצורך הטלת הצואה.

עצירות ראשונית ועצירות שניונית

עצירות עשויה לנבוע מגורמים ראשוניים כמו פגיעה בשריר המעי או בעצבי האגן, טחורים, פיסורה אנאלית וכדומה, וכן מגורמים תזונתיים ותרבותיים המלווים לעתים בתחושה של גזים בבטן נפיחות וכאבים, או לחלופין מגורמים שניוניים כמו מצבים רפואיים, הפרעות פסיכיאטריות ונטילת תרופות שונות.

מסתבר, כי לעצירות יש נטייה להתפתח בתכיפות גבוהה מהרגיל במצבים של התאפקות ואי רצון להתפנות מחוץ לבית, אי שתיית נוזלים מספקת, תפריט מזון דל-סיבים והיעדר פעילות גופנית. במצבים הללו נעשים המעיים חסרי תנועה ועצלנים, ונוצרת תגובת שרשרת העלולה להוביל לתופעות אחרות בגוף כמו כאבי ראש, הפרעות בריכוז, הפרעות שינה, מצבי רוח ירודים ועוד.

מרכז מומחים ד"ר דיין לרפואה משולבת- המודל הטיפולי הייחודי בעצירות

מרכז מומחים ד"ר דיין לרפואה משולבת מטפל בעצירות באופן פרטני ומשתנה ממטופל למטופל, תוך התייחסות למכלול רחב של גורמים כגון היסטוריה רפואית, אורח החיים, הרגלי התזונה, סוג העבודה וכדומה, כשהמטרה היא ללמד את המעיים לפעול מחדש ולהוביל את המטופל למצב של יציאות יומיות, טבעיות וסדירות וללא כל צורך בתכשירים.

עצירות מטופלת בדרך כלל באמצעות שינוי הרגלי האכילה על פי שיטתו של ד"ר מאייר שכוללת צום רפואי מבוסס נוזלים (תחת השגחה רפואית) ותכנית חלקית הנשענת על אכילת מוצרי מזון דלי שאריות. התכנית הטיפולית עשויה לכלול גם שינוי במרכיבי התזונה לתזונה עתירת-סיבים עם תוספי מזון המיועדים לזרז  את תפקוד המעיים, טיפול בקולוניק הידרותרפיה לניקוי המעי הגס, עיסוי בטן ייחודי ופעילות גופנית מותאמת.

טיפול בעצירות בעזרת תכשירים הנרכשים בבית המרקחת

ממרכז מומחים ד"ר דיין מדגישים כי עצירות הינה מצב הדורש התייחסות רפואית כאל מחלה לכל דבר ועניין, היות ויתכן כי מדובר בעצירות שניונית העלולה להיות תולדה של ממחלות אוטואימוניות, מחלות מטבוליות ואנדוקריניות, מחלות במעי הגס או מחלות של מערכת העצבים.

בכל מקרה מומלץ לפנות אל הרופא ולא לנסות לטפל בבעיה באופן עצמאי בעזרת תכשירים מזדמנים נוגדי עצירות הנרכשים בבית המרקחת, מהסיבה שהתכשירים הללו מובילים ליצירת תלות ומעודדים את עצלנות המעיים, דבר העלול להחמיר אף יותר את עוצמת העצירות והנזק המצטבר לאורך זמן.