יחידה לטיפול בכאב - מרכז ד"ר דיין

מרפאת כאב

בעשורים האחרונים התפתחו מאוד המחקר ודרכי הטיפול במחלת הכאב ותחום זה הפך לאחד מתחומי ההתמחות החשובים ברפואה.
כאב פיזי, במשמעותו הרפואית, מייצג תחושת אי נוחות גופנית, הנובעת מפגיעה ברקמות הגוף. מצד אחד, הכאב משמש כדרך שבה הגוף מתריע למוח מפני סכנה קיומית או נזק ארוך טווח וגם כדרך להראות לאנשים אחרים כי האדם נמצא במצוקה.

מצד אחר, קיומו של כאב, אפילו לרגע קט, עלול לפגוע במידה ניכרת באיכות החיים של הפרט. על אחת כמה וכמה אם הכאב כרוני.

כאב הופך לכרוני, אם הוא נמשך יותר מהצפוי ועלול ללוות את האדם לאורך שנים. כאב זה הוא מחלה בפני עצמה. מחקר שנערך לא מכבר העלה, כי כ-46% מתושבי ישראל סובלים מכאב כרוני. הכאב הכרוני פוגע ביכולת התפקוד הגופני והנפשי שלהם ויש לו השלכות שליליות על היבטים רבים ביומיום: המשפחה, החברה והכלכלה.

373300-PBC7D5-98

למה טיפול בכאב הוא חשוב?

תסמונת כאב כרוני- הכאב כמחלה

כאב משמש כסימן אזהרה. כאשר קיים נזק לרקמה, הכאב המופיע בעקבותיו- מחייב את הנפגע לקבע את האיבר שנפגע ולא להניעו שלא לצורך, הוא גורם להפרשה מקומית של חומרים מסוימים (הקרויים "יוצרי דלקת") המעודדים צמיחת רקמות ושיפור זרימת הדם.

צמיחת הרקמות מאפשרת חיבור קטעי רקמה חסרים (ברוב המקרים על ידי רקמת צלקת), צמיחת כלי דם קטנים חדשים וצמיחת סיבי עצבים קטנים חדשים. זאת, כאשר מדובר בכאב חריף (אקוטי).

כאשר המצב החריף חולף- בדרך כלל הריפוי מלא. אולם, לעיתים הכאב נותר ואף מחמיר. אם המצב החריף קשה מאוד והנזק הרקמתי מורכב- הצלקת עלולה ללכוד קצוות עצבים, העצבים החדשים שצמחו הגיעו למקומות שלא הגיעו אליהם קודם ואולי התהליך הדלקתי הפך להיות ממושך וללא חלוף (כרוני). אזי הכאב אינו מאותת על סכנה. הוא עצמו המחלה.

למי זה מתאים?

קיימת קבוצת אנשים- כפי הנראה מיעוט לא קטן הקרויים החולים בעלי הסף הנמוך.

אנשים אלה נוטים לפתח מצבים מסוימים המפריעים מאוד מבחינה תפקודית: תסמונת המעי הרגיז, פיברומיאלגיה ועוד. לאנשים אלה קיימת נטייה לפתח תסמונת כאב כרוני בשל סף כאב נמוך והגברתו בשל מגוון מרכיבים נוירו- התנהגותיים. גם אצלם הכאב הכרוני הנו מחלה.

ההגדרה השרירותית של כאב כרוני- כאב המפריע לתפקוד ונמשך מעבר לשלושה חודשים. סיבותיו רבות ושונות. פעמים רבות ניתן לטפל בו בהצלחה ללא צורך להתחקות אחר מקורותיו.

לשבור את מעגל הכאב

הכוונה כמובן לשבירת מעגל הכאב כרוני. כאב הנו מחלה רבת מרכיבים ופנים. כאב כרוני תלוי (גורם ונגרם) במספר מרכיבים התנהגותיים: דיכאון, דחק, חוסר שינה ועוד. כאב ממקורות שונים תלוי גם במרכיבים נוספים, למשל: עומס על שריר, כיווץ השריר, תהליך דלקתי כרוני וחוזר חלילה.

הגישה לכאב כרוני, חייבת להתייחס לריבוי הפנים של הגורמים. מטרתו של טיפול בכאב כרוני הנו, על כן, "שבירת" מעגל הכאב.

המודל הטיפולי המיוחד שלנו
במרפאת הכאב מתקבלים מטופלים הסובלים, בדרך כלל, מכאבים כרוניים ומיעוטם – מכאבים חריפים.

הגישה  מתבססת על היכרות והבנה של התהליכים גורמי הכאב ואלה המעורבים ב"הנצחת" הכאב. קיימם ידע ומיומנות בטיפולים השונים במצבי הכאב הכרוני השונים.

במרפאתנו, פרט לכך, קיימת התייחסות לתפקוד האדם הסובל מכאב. כאב כרוני מפריע לתפקוד. מטרת הטיפול להקל על הכאב בכדי לאפשר תפקוד טוב יותר, בשאיפה להגיע לתפקוד טרם הפגיעה. גם אם לא נצליח לרפא את המחלה הבסיסית במרפאתנו- ננסה להקל על הסבל.

במסגרת היחידה לכאב מוצעות הפעולות האלה:

• אבחון והערכה תפקודית של המטופל.
  • אבחון והערכת כאב.
  • איזון תרופתי.
  • הזרקה ואלחוש מקומי, לחסימות עצביות.
  • גירוי על ידי דיקור בשיטת הרפואה הסינית המסורתית (IMS).
  • גרייה חשמלית, המכונה גם אלקטרו-אקופונטורה (Tens).
  • הדרכה בתרגול, מתיחות והרפיה.
  • הזרקת חומרים משמרי מפרקים למפרקים, ובעיקר לברכיים, במצב של ניוון.
  • הפניית המטופלים לטיפולים אחרים במרפאה, לפי הצורך, כגון: גלי הלם, אוזון ועוד
  • האבחון כמו גם טיפול בכאב הכרוני, נעשה על ידי רופא מומחה לשיקום ובעל ניסיון מקצועי רב בתחום הכאב. לרשותו עומד מגוון טיפולים רחב, חלקו הוא מפעיל ולטיפולים אחרים הוא מפנה לאנשי צוות אחרים.

קישורים מומלצים

מור קליניק – מרכז לקוסמטיקה רפואית, רפואה אלטרנטיבית ושיזוף בהתזה- ראש"לצ. המכון מציע מגוון טיפולים חדשניים וייחודים כגון "טיפול לרגליים עייפות" וטיפול "למניעת הזדקנות העור, העיניים והצוואר", טיפולי עור ויופי, צלוליטיס, טיפול בכאב, רפלקסולוגיה, טיפול בכאבי גב, עיסוי שבדי, טיפול בתמציות פרחי באך ועוד. בראש המכון עומדת יהודית מורי, קוסמטיקאית פראר-רפואית, רפלקסולוגית ומעסה רפואית מוסמכת.