טיפול בעצירות

עצירות היא אינה מחלה בפני עצמה, אלא סימפטום שיכול להעיד על בעיה רפואית כלשהי, או על הרגלי חיים מסוימים. בהתאם לסיבה ממנה היא נובעת, היא עלולה להימשך זמן קצר, או ארוך. בכל מקרה, זהו מצב שפוגע באיכות החיים ובהרבה מקרים, גורם סבל רב.

כיצד מגדירים עצירות?

פעילות מעיים סדירה ותקינה מתאפיינת בהתרוקנות מלאה של המעיים, ללא מאמץ. לכן, הגדרת הבעיה מתייחסת לכמה היבטים: תדירות מתן הצואה, מידת הקושי והמאמץ הכרוכים במתן הצואה, מרקם הצואה, וההרגשה הכללית לפני, תוך כדי ולאחר ההתפנות בשירותים.
כל מי שסובל מאחד או יותר מהתסמינים הבאים, מוגדר כסובל מעצירות:

• פחות משלוש יציאות בשבוע
  • צואה קשה, יבשה או גושית
  • צואה שקשה להפרישה, או מכאיבה בזמן הפרשתה
  • השארות עם תחושה שלא כל הצואה התפנתה, גם לאחר הישיבה בשירותים.

בהינתן כל זאת, חשוב לסייג ולומר, שלאנשים שונים יכולים להיות דפוסי מעיים שונים ובסופו של דבר, כל אדם יודע מה נורמלי עבורו וכיצד הוא מרגיש. כלומר, גם אם אדם אכן נותן צואה שלוש פעמים בשבוע, אך בעבר נהג להתפנות פעם ביום וכעת הוא מרגיש נפוח ומלא, כנראה שמדובר בעצירות. לכן, חשוב לשים לב גם לשינויים בהרגלי היציאה ולהקשיב לגוף.

אילו אנשים מועדים יותר לסבול מעצירות?

• נשים, במיוחד במהלך הריון או לאחר לידה.
  • מבוגרים וקשישים.
  • אנשים שתזונתם מכילה מעט מדי סיבים תזונתיים.
  • אנשים הנוטלים תרופות או תוספי תזונה מסוימים. לדוגמא, מי שצורך בקביעות משלשלים (בטווח הארוך הם פוגעים בתנועת המעיים והופכים אותם לעצלים), משככי כאבים אופיאטיים, תרופות משַתנות, תרופות להפחתת חומציות בקיבה, וגם נטילה של כדורי ברזל.
  • אנשים עם בעיות בריאות ומחלות כרוניות מסוימות, כולל הפרעות תפקודיות במערכת העיכול, בעיות עצביות, מחלות מטאבוליות, ועוד.
  • אנשים בעלי נטייה לתנודות קיצוניות במשקל.
  • אנשים שלא צורכים מספיק נוזלים, בדגש על מים.
  • אנשים השרויים במתח נפשי גבוה לאורך זמן.

מבין כל הגורמים הללו מתברר, כי אנשים מפתחים עצירות בתכיפות גבוהה מהרגיל, בעיקר בשל ארבע סיבות:

• הצורך להתאפק ולא להתפנות כשהם נמצאים מחוץ לבית: בגן הילדים, בבית הספר, בתיכון, בצבא ובעבודה.
  • אי שתייה מספקת של נוזלים.
  • אכילת מזון דל-סיבים.
  • חוסר בפעילות גופנית, ובעיקר הליכה.
טיפול בעצירות באופן טבעי

מה קורה בגוף כשעצירות הופכת לכרונית?

ככל שעצירות נמשכת זמן רב יותר, כך היא גורמת לכך שהמעיים נעשים עצלים, חסרי תנועה ומתרחבים ונוצרת תגובת שרשרת:

• כמות החמצן במעיים פוחתת במידה ניכרת וגורמת להידלדלות אוכלוסיית החיידקים הידידותיים.
  • במקומם מופיעים זני חיידקים מזיקים ומאחר שהפסולת אינה מתרוקנת במלואה, נוצרת ריאקציה כימית של תהליכי תסיסה וריקבון.
  • תוצרי הריאקציה הם שורה ארוכה של חומרים רעילים, הנספגים במערכת הדם וגורמים למחלות ולתופעות אחרות בגוף, כגון: עייפות, מצבי רוח, הפרעות בשינה, כאבי ראש, תפרחות בעור, כאבי פרקים, עצירות, הפרעות בריכוז ובזיכרון ועוד.

במצב זה, עצירות דורשת התייחסות כאל מחלה לכל דבר ויש לטפל בה מהשורש, בעזרת רופא, ולא באופן עצמאי. יתירה מכך, שימוש בתכשירים מקובלים נגד עצירות, בין אם הם כימיים או טבעיים, גורם ליצירת תלות גוברת בהם, מעודד את עצלות המעיים ומחמיר את עוצמת העצירות ואת הנזק המצטבר בטווח הארוך.

טיפול טבעי נגד עצירות

חשוב להדגיש, שלא כל טיפול נגד עצירות טבעי הוא בהכרח טוב. כאמור, ישנם טיפולים המבוססים על רכיבים טבעיים, שנטילה ממושכת שלהם פוגעת בפעילות המעיים. אחד המוכרים שבהם הוא צמח הסֵנַה (Senna).
לאורך ההיסטוריה נעשה שימוש בסנה מצרית בשל תכונותיה המשלשלות, בצורת תרמילי סנה, או כתה צמחים העשוי מעליו של הצמח. סנה מכילה חומרים המשפיעים על עצבוב המעי הגס וגורמים להתכווצויות פריסטלטיות ולהפחתת ספיגת המים מתוך המעי הגס – השפעות המספקות הקלה על עצירות.
טיפול כזה יכול להתאים לזמן קצר, אך חד משמעית אינו מומלץ לשימוש של יותר משבוע.
מרפאה לרפואה טבעית שמכבדת את עצמה, תציע טיפול משולב המכוון לשינוי תזונתי, לפעילות גופנית, להפגת סטרס ולתכשירים וטכניקות המסייעים לריכוך מרקם הצואה ולהסדרת פעילות המעיים.

עצירות – המודל הטיפולי המיוחד שלנו ב"דיין קליניק"

אנו במרכז ד”ר דיין לרפואה משולבת מתמחים בשילוב שיטות וכלים של הרפואה הקונבנציונאלית יחד עם טיפול ברפואה אלטרנטיבית, באופן שנותן מענה מלא, יסודי ומותאם אישית לכל מטופלת ומטופל.

עצירות ניתנת לטיפול בשיטה שבה נלמד את המעיים לפעול מחדש, תוך שימוש בשיטות שונות, ונביא את החולה למצב של יציאות סדירות יומיות, באופן טבעי וללא צורך (כמעט) בתכשירים.
עצירות מטופלת באופן שונה ממטופל למטופל ומחייבת התייחסות למכלול של משתנים: אורח החיים, סוג העבודה, איכות החיים ועוד. טיפול בעצירות עשוי להימשך מספר שבועות ואף חודשים והוא מותאם למטופל ולחומרת המצב:

• שינוי הרגלי האכילה (לפי שיטת ד”ר מאייר).
  • שינוי מרכיבי התזונה היומית לתזונה עתירת-סיבים.
  • טיפול קצר-טווח במגוון תוספי מזון לזירוז תפקוד המעיים, כמו: מלח אנגלי, מיץ שזיפים, שמן פשתן, גרעיני פשתן טחונים, תכשיר סיני ייחודי ועוד. שימוש בתוספים אלה, במינונים נמוכים, מביא להתנעת פעילות המעיים מחדש, ואין בו חשש להתמכרות.
  • שתייה מרובה מחוץ לזמן הארוחות.
  • חידוש הפעילות הגופנית בעיקר, הליכה יומית ברגל.
  • עיסוי בטן מיוחד שהמטופל לומד לעשות באופן עצמאי.

אם אתם סובלים מעצירות, או שזיהיתם שינויים שחלו לאחרונה בהרגלי היציאה שלכם, אל תדחו את האבחון והטיפול. פנו אלינו לתיאום פגישה אישית:
בטלפון 077-2304715 או במילוי פרטיכם כאן.

[leadercf7 campid="4622"]