קוליטיס - מחלות מעי דלקתיות

קוליטיס – מחלות מעי דלקתיות

קוליטיס- כיבית הינה מחלה דלקתית כרונית של המעי הגס, הנובעת מסיבות שונות. קוליטיס כיבית (אולצרטיב קוליטיס) היא השכיחה מכולם. תסמיני קוליטיס הם בדרך כלל שלשולים מרובים, ולעיתים דמיים ומוגלתיים, כאבי בטן וירידה בתיאבון ובמשקל. לעיתים, קוליטיס מקשה על החולה לשלוט ביציאות וכמו כן קוליטיס עלול לגרום לתופעות כמו בחילות או הקאות, חום, פריחות בעור, דלקות פרקים ואנמיה.כדי לקבוע את הסיבה למחלת קוליטיס יש לבצע סקירה מערכתית של המעי בעזרת מכשיר קולונוסקופ ולקיחת ביופסיה. האבחנה הסופית היא לפי מראה קליני ולפי ממצאי הביופסיה.

אין תרופה מובהקת עבור קוליטיס כיבית והטיפול הוא בדרך כלל מתן תרופות שמטרתן להפחית את עוצמת הדלקת לתקופה ארוכה ככל האפשר: תכשירים נוגדי-דלקת, כמו רפאזל וסלאזופרין, או תכשירים לדיכוי המערכה החיסונית, כמו קורטיזון ואימוראן. במקרים לא מעטים, הטיפול התרופתי במחלת קוליטיס אינו מצליח להביא לריפוי מלא והחולים נאלצים להמשיך ולצרוך את התרופות לאורך שנים, עם תופעות הלוואי שלהן.

קוליטיס – המודל הטיפולי המיוחד שלנו
מטרת הטיפול שלנו בחולה קוליטיס היא להחזיר את החולה לתפקוד רגיל ושגרתי, ללא צורך בתרופות, לאורך זמן רב ככל האפשר. ברוב המקרים, חולי קוליטיס סובלים מבעיות חריפות של חסר תזונתי, על רקע הפרעות בספיגה והימנעות ממרכיבי תזונה חשובים, במשך שנים ארוכות. לכן, ללא השלמת הרכיבים התזונתיים ויצירת בסיס הולם, לא ניתן לרפא את הדלקת:

קוליטיס – שיטות טיפול:

• עירויי ויטמינים ומינרלים, ברזל ואומגה 3  זו הדרך היחידה לעקוף את מערכת העיכול, לאפשר לגוף לקבל ישירות את החומרים הדרושים לו וליצור את הבסיס התזונתי הנדרש לריפוי קוליטיס, לקיום תקין ולחיזוק הגוף.
  • שינוי הרגלי האכילה ומרכיבי התזונה (לפי שיטת ד"ר מאייר).
  • הדרכה תזונתית אישית.
  • קוליביוגן ותכשירים טבעיים אחרים מסייעים בריפוי הכיב ובבניית רירית המעיים והקיבה מחדש.
  • תערובת חמצן ואוזון (בזריקות ובחוקן) – לטיפול בדלקת.
  • המשך השימוש בתכשירים המקובלים, במידת הצורך, תוך הפחתה הדרגתית עד להפסקה מוחלטת.
  • עזרה נפשית, במקרה הצורך.