רגל סוכרתית | רגל סכרתית

רגל סוכרתית או רגל סכרתית

רגל סוכרתית, מתאפיינת בפגיעה משולבת בכלי הדם וגם בעצבים, המובילה לאובדן שיווי משקל, לנפילות חוזרות, לכאבים, לצליעה לסירוגין ולהתפתחות פצעים הנוטים להזדהם. הפצעים נובעים מפגיעה בכלי הדם העורקיים הקטנים, מהפרעה בהחזרת הדם בוורידים, מפגיעה עצבית או משילוב שלהן.
ההפרעה בזרימת הדם גורמת לכאבים בזמן הליכה (מעין אנגינה פקטוריס של הרגליים), להתקצרות מרחק ההליכה עד להופעת הכאבים  ולבסוף להופעת כאבים כבר בעת מנוחה.
הפגיעה בעצבים גורמת למטופל לתחושה של "הליכה על צמר גפן", ללא תחושה אמיתית של הקרקע, ועקב כך לנפילות ולשברים.

המודל הטיפולי המיוחד שלנו

• בדיקה וצילום של הפצע ולקיחת תרבית לאבחון הזיהום ולזיהויו. במידת הצורך, מבוצע טיפול מקומי בפצע על ידי רופא כירורג של כלי דם וניתן טיפול אנטיביוטי דרך הפה, באינפוזיות או במשחות ייחודיות למרפאה, הכוללות את האנטיביוטיקה המתאימה לסוג החיידק שפגע ברגל.
  • הקפדה על איזון הסוכרת לפי המודל הייחודי שלנו, כבסיס להצלחת הטיפול.
  • שיפור זרימת הדם על ידי שתייה מרובה מבוקרת (ריבוי הנוזלים גורם לדילול הדם ומשפר את אספקת החמצן לרגליים).
  • טיפול באנמיה (אם קיימת), המאפשר להגביר את זרימת החמצן לקצות הגוף.
  • הרחבת כלי הדם הקטנים באמצעות אינפוזיות המכילות תכשירים שונים, שמטרתם לשפר את אספקת החמצן לפצע (למשל: טרנטל, בופלומדין ועוד).
  • מתן עירוי של ויטמינים מקבוצת B-12 ומינרלים: חומצה פולית, מגנזיום, סלניום ואבץ, כדי לשפר את המוליכות העצבית ולהפחית את תופעות הלוואי. לעיתים, מוסיפים לעירוי גם תכשירים מדללי דם ותכשירים להורדת רמת הכאב.
  • התאמת דיאטה אישית ופעילות גופנית לכל מטופל, בהתאם למצבו וליכולתו.
  • דילול חלק מהתרופות שהמטופל נוטל למחלותיו השונות, מאחר שהן עלולות להפחית את זרימת הדם לקצוות הגוף.
  • טיפול מקומי של תערובת חמצן ואוזון מסביב לרגל.
  • מתן אוזון בזריקות ובעירוי, במטרה לשפר את אספקת החמצן לרגל.
  • חבישת הפצע במשחות מיוחדות, תוך התאמת סוג המשחה לסוג הפצע.

טיפולים אלו יעילים מאוד עבור רגל סוכרתית אך גם לפצעים בכפות הרגליים, שמקורם אינו בסוכרת (למשל, טרשת העורקים, מחלות כלי דם ורידיים, מחלת בורגר ועוד).

מידע נוסף אודות סוכרת :

« סוכרת – "יותר מדי מתוקים", מאת ד"ר יוסף דיין ("60 ומשהו", ספטמבר 2002)

« טיפול בסיבוכי מחלת הסוכרת – טיפול בפצעים סוכרתיים, מאת ד"ר יוסף דיין

[leadercf7 campid="4622"]