מהי דלקת בקיבה וכיצד היא נגרמת?

אחד מתפקידי הקיבה העיקריים הוא עיכול המזון, כשפעולה זו נעשית באמצעות הפרשת חומצה חזקה במטרה לגרום לפירוק המזון באופן ראשוני.

הקיבה מורכבת מארבע שכבות וכוללת גם מנגנונים שונים שנועדו להגן עליה מפני החומציות הגבוהה שלה.

דלקת בקיבה, המכונה בעגה המקצועית “גסטריטיס”, מהווה שם כולל לכל הדלקות המתפתחות ברפידת הקיבה כתוצאה מפגיעה במנגנוני ההגנה וחשיפת הקיבה אל תוכנה החומצי.

כמו במרבית המקרים בהם מתפתחת דלקת בגוף, ניתן לסווג גם את הגסטריטיס לדלקת חריפה, או כרונית:

• דלקת חריפה –
    נמשכת פרק זמן קצר ומחלימה לאחר שמצליחים להכחיד את מקור הבעיה. ההחלמה יכולה להיות מושגת על ידי טיפול תרופתי (או אחר) ולפעמים, הגוף פשוט מצליח להתגבר על הבעיה בעזרת מערכת החיסון ותגובת הדלקת שוככת מעצמה.
  • דלקת כרונית –
    מצב שבו הדלקת הראשונית (החריפה) המאותחלת באופן טבעי על ידי מערכת החיסון, אינה נבלמת ולא מושגת החלמה. כאשר תגובת הדלקת של הגוף ממשיכה לפעול לאורך זמן, היא פוגעת ברקמות וגורמת לבעיה כרונית. ככל שהמצב ממשיך להתפתח ולהחמיר, כך יש סיכויים גבוהים יותר שיגרום לנזקים בלתי הפיכים.

הסיבות להתפתחות גסטריטיס

באופן כללי (מלבד במקרים יוצאי דופן), הסיבות להתפתחות דלקת חריפה בקיבה שונות מאלו שגורמות לדלקת כרונית:

הגורמים לדלקת חריפה יכולים להיות זיהומיים (חיידקים, וירוסים ואחרים), אך לא בהכרח. במובן זה, גסטריטיס חריפה היא הרבה פעמים גסטריטיס ללא חיידק.

במצב כזה, יתכן שנוצר כיב ברירית הקיבה כתוצאה מנטילת תרופות מסוימות (הידועות ביותר לשמצה בהקשר זה הן תרופות ממשפחת ה- NSAID’s כגון אספירין, איבופרופן, וולטרן, ארקוקסיה, ויוקס ועוד), מתזונה עשירה במזונות חומציים, מצריכת אלכוהול, מעישון, וגם עקב טראומה שפגעה במערכת העיכול.

לעומת זאת, הגורם העיקרי לגסטריטיס כרונית הוא חיידק ספציפי בשם הליקובקטר פילורי (Helicobacter pylori), שעל פי הערכות רפואיות, נושאים אותו מעל ל-80% מבני האדם במדינות המתפתחות ומעל למחצית מקרב האוכלוסייה במדינות המפותחות.

דלקת בקיבה תזונה

ההדבקה בחיידק נעשית לרוב מאדם לאדם על ידי חשיפה להפרשות צואה (מנגנון הדבקה פֵקו-אוראלי), והדלקת שהוא גורם לה מסווגת כדלקת כרונית, היות והחיידק נוטה להיצמד אל התאים שמתחת לשכבת הרירית, ולזכות בהגנה מפני חומצת הקיבה.

גורמים נוספים לדלקת כרונית בקיבה כוללים:

• כשל במערכת החיסונית.
  • מחלות אוטואימוניות הקשורות במערכת העיכול כגון מחלת קרוהן וקוליטיס כיבית – שתי מחלות מעי דלקתיות כרוניות.
  • מתח נפשי וסטרס הנמשכים לאורך זמן.
  • חשיפה ממושכת לאלרגנים.

דלקת בקיבה – התסמינים

דלקת בקיבה עשויה להתפרץ באופן פתאומי וללא תסמינים מוקדמים או לחילופין, להתפתח לאורך שנים באיטיות ובהדרגה.

במרבית המקרים מדובר במחלה שטיפול נכון בה יכול להוביל לשיפור משמעותי. עם זאת, במקרים מסוימים עלולה המחלה לגרום לכיבים ולגידולים בקיבה, ועל כן, במידה והתסמינים נמשכים מספר שבועות או יותר, מומלץ לפנות לבדיקה רפואית.

התסמינים עשויים לכלול גיהוקים, בחילה, נפיחות בבטן ותחושה של צריבה או כרסום ברום הבטן (צריבה בקיבה העליונה), כשהכאב מתמתן או מחמיר לאחר אכילה.

במקרים של דימום בקיבה עלולים התסמינים להתבטא בצואה שחורה, הקאות דמיות, כאבי בטן עזים או וירידה במשקל, ובנסיבות הללו יש לפנות דחוף לאבחון.

דרכי האבחון השגרתיות כוללות בדיקת דם, בדיקת צואה וגסטרוסקופיה (סיב אופטי המוחדר אל הקיבה לשם התבוננות ברירית הקיבה).

שיטות הטיפול המקובלות בגסטריטיס – מה עוזר לכאבים בקיבה?

דלקת בקיבה מטופלת בדרך כלל בתרופות להקלה על התסמינים ולהפחתת החומציות הקיבה כגון אומפרדקס, פמוטידין וגסטרו המסייעות להחלמת רירית הקיבה.

במידה והמקור לדלקת הוא חיידק ההליקובקטר פילורי, יינתן למטופל טיפול אנטיביוטי משולב למספר שבועות.

במקרים שבהם הדלקת בקיבה נגרמת משימוש במשככי כאבים, עישון או שתיית אלכוהול, יש להפסיק לחלוטין את צריכתם כתנאי להחלמה הדרגתית.

דלקת בקיבה – תזונה

בדיוק כפי שההרכב התזונתי יכול להשפיע לרעה על המצב ולגרום להחמרתו, כך הוא יכול לסייע בתהליך ההחלמה ובהרגעת המצב.

למי שסובל מדלקת בקיבה, בין אם מדובר בדלקת חריפה או כרונית, מומלץ מאד להימנע מצריכת משקאות ומזונות חומציים כגון: אלכוהול, קפה, משקאות קלים, פירות וירקות חומציים (עגבניות, פירות הדר), רטבים דוגמת רוטב סויה וקטשופ, מזון תעשייתי ומעובד, מזון מטוגן, סוכר לבן, קמח לבן, מלח שולחן, ועוד.

המודל הטיפולי הייחודי בגסטריטיס

מרכז רפואי  ד”ר דיין לרפואה משולבת נחשב לאחד מהמרכזים המתקדמים והמובילים לטיפול במחלות מערכת העיכול. השיטות הטיפוליות במרכז מותאמות באופן אינדיבידואלי לצרכיו של כל מטופל ומטופל, ומשלבות שיטות טיפוליות קונבנציונליות יחד עם גישות אלטרנטיביות מתקדמות.

המודל הטיפולי הייחודי של המרכז נמצא יעיל במיוחד במקרים של דלקות חוזרות וכיבים, ועשוי לכלול שינוי במרכיבי התזונה והרגלי האכילה (על פי שיטת ד”ר מאייר) בשילוב של פרוביוטיקה כגון אצידופילוס וחיידקים ידידותיים אחרים.

תכשיר טבעי נוסף הוא הקוליביוגן המסייע בריפוי הכיב והתחדשות רירית הקיבה והמעיים, ובמקרים קיצוניים יינתנו עירויים של ויטמינים ומינרלים להעלאת כושר הריפוי של הגוף.