הגורמים להיווצרותם של גזים בבטן

גזים בבטן הינם תופעה שכיחה ומביכה, שעשויה להופיע ברגעים בלתי מתאימים ולהפריע לפעילות השוטפת, בעיקר במקרים בהם היא מלווה בכאבי בטן קשים. הגזים נוצרים הן במעי הגס והן במעי הדק, לרוב כתוצרי התסיסה של חיידקי המעי בעקבות מגוון רחב של גורמים כגון מהרגלי אכילה לקויים, לרבות שתייה ודיבור תוך כדי אכילה במהלך הסעודה או לעיסה מהירה מדי, הרגלים המובילים לבליעת אוויר והיווצרותם של גזים. גזים עשויים להיווצר גם משימוש באנטיביוטיקה המשנה את האיזון העדין הקיים בין אוכלוסיות החיידקים השונות במעיים, כשגידול בשיעור החיידקים המזיקים מלווה בתהליך תסיסה אשר גורמת לשחרור גזים.

גזים בבטן- גורמי סיכון

יישנם מספר גורמי סיכון המעלים את הסיכוי ללקות בתופעת הגזים כגון מחלות מעי שונות המלוות בהופעת גזים, אי סבילות למזונות מסוגים שונים (אי סבילות לגלוטן או לקטוז), כמו גם מקרים של דיאטה עשירה בסיבים תזונתיים. בין מחלות המעי השכיחות המתאפיינות בגזים ניתן למנות את מחלת המעי דלקתית, דיברטיקולוזיס, תסמונת המעי הרגיז, קנדידה במעיים וכדומה.

באלו דרכים עשויים הגזים לתת את ביטויים?

גזים בבטן תופסים במעי נפח רב, ועשויים לגרום לתחושת נפיחות שלעתים אף נראית לעין. במקרים רבים משתחררים הגזים החוצה, תוך שהם מלווים ברעש וריח בלתי נעים. חשוב להדגיש שמדובר בתופעה טבעית הנובעת מהעלייה בלחץ האוויר שבמעיים. לעתים עלולים הגזים במעיים לגרום לכאבים חדים הנעלמים לאחר השתחררותם החוצה.

דרכי האבחון

גזים בבטן עלולים להוות כאחד מתסמיניהן של מחלות רבות, ועל כן חשוב לשלול את כל הגורמים האחרים, ולבצע את הבדיקות הרלוונטיות בטרם קביעת האבחנה. במרבית מן המקרים מספיקה בדיקה גופנית המלווה בבדיקת ההיסטוריה הרפואית של המטופל ותשאולו בנוגע להרגלי התזונה שלו. במקרים מסוימים יידרש המטופל לבצע בדיקת צואה לצורך אישורשלילת הקנדידה כגורם לבעיה או בדיקות אחרות במידה ועולה החשד למחלת מעי דלקתית, מחלת צליאק או אי סבילות ללקטוז.

דרכי הטיפול בתופעת הגזים

דרכי הטיפול המקובלות לתופעת הגזים כוללות בדרך כלל תכשירים סופחי גזים כמו קרבוסילן. יחד עם זאת, מדובר בתכשירים אשר אינם נותנים מענה למקור הבעיה אלא לתסמין בלבד. בנסיבות בהן נובעים הגזים כתסמין לוואי של מחלת רקע, אזי הטיפול במחלת הרקע יוביל גם לפתרון בעיית הגזים.

יחד עם זאת, במקרים רבים יוביל השינוי בהרגלי האכילה והשתייה כמו גם השינוי במרכיבי התזונה להקלה משמעותית בתופעה. השינוי במרכיבי התזונה עשוי לכלול דיאטות ייחודיות כמו דיאטת קנדידה, המשולב בטיפול במי כסף, אצידופולוס או תכשירים כגון קוליביוגן המיועדים לחדש את הרירית שבמעי. חשוב להדגיש כי כל שינוי במרכיבי התזונה דורש פיקוח וליווי רפואי. כמו כן, הטיפול בגזים עשוי להיות ממושך, ועל כן מומלץ להתאזר בסבלנות ואורך רוח.

הגזים כתסמין לוואי של מחלת רקע, אזי הטיפול במחלת הרקע יוביל גם לפתרון בעיית הגזים. יחד עם זאת, במקרים רבים יוביל השינוי בהרגלי האכילה והשתייה כמו גם השינוי במרכיבי התזונה להקלה משמעותית בתופעה.