טיפ- מחלות מערכת העיכול – מהו כיב פפיטי (אולקוס)

טיפ- מחלות מערכת העיכול – מהו כיב פפיטי (אולקוס)

כיב פפטי (Peptic Ulcer Disease) הנקרא גם כיב עיקולי, או בשמו המוכר יותר אולקוס, הוא פצע כרוני בקיבה הגורם לכאבים, עלול לגרום לדימומים ואף להפוך לכיב ממאיר. מכיוון שהוא נמצא בסביבה רירית, בדרך כלל בדופן הקיבה הפנימי או בתריסריון (קצה המעי הדק) הוא אינו מתרפא בקלות, וקשה לטפל בו. מזונות ותרופות סותרי חומצה מקלים על הכאבים, אך אינם מטפלים בפצע עצמו.

פעולת האכילה, המנטרלת את מיצי הקיבה באופן זמני, גורמת לתחושה של הקלה זמנית בכאב, ולכן חולי אולקוס רבים סובלים מבעיית השמנה. הפרדוקס הוא שבעקבות פעולת האכילה, מתעוררים מיצי הקיבה ומגרים את הפצע מחדש.

1626

בעבר, נהוג היה לחשוב כי כיב פפטי הוא בעייה כרונית שיש ללמוד לחיות איתה. חשוב לדעת, כי כיום קיימות דרכים שונות לטפל בכיבים ולמנוע היווצרות של כיבים חדשים, בעיקר באמצעות שינויים בהרגלי האכילה והתזונה.

הסימפטומים העיקריים המאפיינים אולקוס הם תחושת צריבה וכאב באזור הבטן העליונה אשר יכול להימשך בין מספר דקות למספר שעות, נפיחות, בחילה לאחר הארוחה, הקאות (לעיתים דמיות) ויציאות שחורות (לעיתים דמיות גם הן).

שני הגורמים העיקריים לאולקוס הם שימוש בתרופות נוגדי דלקת (שאינן מבוססות על סטרואידים) או זיהום במעיים הנגרם מחיידק ההליקובקטר פילורי.

טיפול יעיל באולקוס יכלול תוכנית תזונתית מקיפה לשינוי הרגלי התזונה והאכילה של המטופל. כאשר הגורם לאולקוס הוא חיידקי, ניתן לטפל בבעיה באמצעות מי כסף בשילוב עם חיידקים ידידותיים לסילוק החיידק המזיק, וכן באמצעות תכשירים טבעיים לטיפול בכיב וחידוש רקמת דופן המעיים. כמו כן, ניתן לחזק את המצב התזונתי והמערכת החיסונית של הגוף באמצעות עירויי ויטמינים ומינרלים.

נגישות

לתאום פגישה

מוזמנים לשלוח לנו הודעה