סוגי ויטמינים ומינרלים – מינרלים וויטמינים חיוניים לגוף

ישנם חומרים רבים שהגוף זקוק להם כדי לקיים את עצמו ובלעדיהם, לא תתאפשר פעולתם התקינה של תהליכי החיים הבסיסיים.

חלק בלתי מבוטל מהם, הגוף מסוגל לייצר בעצמו, על ידי שימוש באבני הבניין שלהם, או על ידי פירוק של חומרים מורכבים יותר.

לדוגמא, הרכבת חלבונים שונים מחומצות אמיניות, פירוק פחמימות מורכבות לסוכרים פשוטים ובניית חומצות שומן למיניהן.

חלק מהחומרים הללו, הגוף יודע גם לאגור במחסנים ליום סגריר ואת חלקם, הוא מפריש החוצה כשיש עודף מהם.

בהשוואה למרבית החומרים, גם מינרלים וגם ויטמינים חיוניים לגוף בכמויות מזעריות ביותר, אך בלעדיהם, רוב המנגנונים הפיזיולוגיים שלנו יחדלו מלפעול.

המאמר הבא נכתב למען כל מי שמחפש אחר מידע מקיף לגבי סוגי המינרלים והוויטמינים ותפקידם, חוסר ויטמינים, תסמינים, וגורמים למחסור. גם מי ש"סתם" תוהה אם יש קשר בין חוסר בויטמין d, סחרחורת וחולשה – ימצא במאמר הבא הסבר מפורט לגבי כל ויטמין ומינרל מרכזי.

מדוע חוסר ויטמינים ומינרלים עלול לגרום לבעיות בריאות חמורות? באילו אופנים גורם מחסור בויטמינים תסמינים שונים, ומה תפקידיו של כל מינרל וויטמין? על כל אלה, בשורות הבאות.

מה תפקיד הויטמינים בגוף?

למינרלים וויטמינים תפקידים קריטיים כמעט בכל תהליך ומנגנון בגוף וחלקם אף חיוניים לבניית תאים ולתמיכה במבני גוף שונים.

הם משתתפים בבניית כדוריות דם אדומות, בתהליכים הולכה עצבית, במנגנונים שונים של מערכת העיכול, מערכת החיסון, הראייה, השמיעה, ואפילו בבניית DNA – החומר הגנטי שלנו.

להבדיל מכל אותם חומרים שהגוף מסוגל לסנתז בעצמו, את המינרלים והוויטמינים הוא חייב לקבל מבחוץ ואין באפשרותו לייצר אותם לבד. לכן, כה חשוב להקפיד על תזונה מלאה ומאוזנת, שתספק לו אותם.

ישנם מצבים שבהם, גם אנשים שמקפידים על תזונה בריאה, נקלעים למצב של מחסור בויטמינים. סימפטומים רבים ומגוונים יכולים להעיד על כך והם משתנים בהתאם לסוג המינרלים והוויטמינים בהם נוצר חוסר.

הסיבות לכך הן רבות: מחלות שונות, נטילת סוגים מסוימים של תרופות, בעיות ספיגה, סטרס נפשי ממושך, חשיפה לחומרים טוקסיים, אי חשיפה מספקת לשמש, ועוד.

אחת הדרכים לתקן את המצב במהירות וביעילות, היא קבלת עירוי ויטמינים דרך הוריד.

ב"דיין-קליניק", ישנם מגוון טיפולים בעירוי, המותאמים אישית לכל מטופל לאחר אבחון יסודי ומקיף בידי צוות מומחים.

מחסור בויטמינים סימפטומים

ויטמינים מסיסים בשומנים

רטינול (ויטמין A)

סימפטומים / גורמים למחסור:

מחסור בויטמין A ובבטא קרוטן בתזונה עלול לגרום לפגיעה חמורה בכושר הראייה ולעיוורון.

תסמינים של מחסור בויטמין A:

• ירידה בייצור סטרואידים
• יובש בעיניים
• עייפות
• היפותירואידיזם (רמות נמוכות של הורמון התירואיד)
• עלייה בפגיעות לזיהומים
• עלייה בפגיעות לזיהומים פטרייתיים בנרתיק
• עיוורון לילה
• תפקוד שיניים ועצמות לקוי
• פגיעה ביכולת הריפוי של פצעים
• עור יבש וקשה
גורמים למחסור בויטמין A:
• שימוש באנטיביוטיקה
• תרופות להורדת רמות כולסטרול
• סוכרת
• שימוש במשלשלים
• ספיגה נמוכה
• תת תזונה
• תכשירים שמורידים ספיגת שומנים

תפקיד

ויטמין A מונע חמצון של חומרים ותרכובות בגוף.

ויטמין A מסייע ביצירה ושמירה על התפקוד התקין של שינים, שריר ורקמה רכה, ממברנות מוקוזה, ומשפר את מראה העור. תומך במערכת הראייה (משפר את הראייה בחשכה), וכן במערכת העיכול ומסייע במניעת התפתחות זיהומים.

ויטמין D

סימפטומים / גורמים למחסור

סיכון למחסור בויטמין D עולה כאשר קיימת חשיפה מועטה לאור השמש. ויטמין D המסיס השומן אינו ויטמין אלא הורמון שהופך לפעיל בסיוע קרני השמש.

תפקיד

ויטמין D חיוני למניעת איבוד מסת עצם. ויטמין D מווסת גם את רמות הסידן בדם, חיוני לבניית עצמות ושיניים, ומסייע בחיזוק המערכת החיסונית. הכרחי לתפקוד בלוטת התריס וקרישת דם.

ויטמין E (אלפא טופוקרול)

סימפטומים / גורמים למחסור

אנשים עם מחסור באבץ או כאלה שאינם מסוגלים לספוג שומנים מצויים בסיכון מוגבר למחסור בויטמין E. מחסור בויטמין E מאופיין בהפרעות נוירולוגיות הקשורות לניוון עצבים בכפות הידיים והרגליים.

תפקיד

ויטמין E הוא נוגד חמצון פוטנטי שמנטרל רדיקלים חופשיים בגוף הגורמים לנזקים תאיים ורקמתיים. ויטמין E תורם למחזוריות דם תקינה, ומסייע בתהליכי קרישת דם ומשפר יכולת החלמה ואיחוי של פצעים.

מחקרים מצביעים על כך שויטמין E מסייע בהפחתת התסמינים של תסמונת קדם וסתית.

ויטמין K (מנדיון)

סימפטומים / גורמים למחסור

מחסור בויטמין K נמצא קשור ל: דימום כבד בזמן הוסת, אנמיה, נטייה לשטפי דם, דימום מהאף, המטוריה (נוכחות דם בשתן), חניכיים מדממות ואוסטאופורוזיס

תפקיד

ויטמין K משמש בטיפולי אנטי אייג’ינג. ויטמין K מבקר את הייצור של סידן, שמשחק תפקיד מרכזי במניעה וטיפול במחלות הקשורות להזדקנות.

נוצר בתוך הכבד וחיוני לייצור הפרותרומבין, שהוא חלק ממערכת הקרשת הדם. ויטמין K הוא אחד מהגורמים המווסתים את פעילות הלב ומשפר את הסירקולציה של מערכת הדם.

ויטמינים מסיסים במים

ויטמין B1 (תיאמין)

תפקיד

תיאמין (קרוי גם ויטמין B1) הוא קו-פקטור בתהליך חילוף חומרים של שומנים ופחמימות לאנרגיה זמינה בגוף; חיוני לתפקוד מערכת העצבים ומערכת החיסון; מסייע לגוף להסתגל למצבי דחק (סטרס).

מחסור בתיאמין נגרם מגורמים רבים, כולל דיאטות בזק, צריכת אלכוהול, אי ספיקת כבד, פגיעה בתפקוד כליות וצריכה מופרזת של מזונות מעובדים ומזונות עתירים בסוכרים. מחסור בתיאמין בדיאטה עלול לגרום לאיבוד התיאבון, פגיעה בעיכול, עצירות כרונית, ירידה במשקל, דיכאון, אינסומניה.

תסמיני מחסור בויטמין B1:

בלבול, עייפות, הפרעות במערכת העיכול חולשה כללית, כאבי ראש, עצבנות, איבוד תיאבון, דיכאון, ירידה בזיכרון, קצב לב מוגבר, הפרעות שינה, בעיות ראייה.

הגורמים למחסור בויטמין B1:
אלכוהול, אנטיביוטיקה, חמוציות, כרוב ניצנים, קפאין, תרופות משתנות, חזרת, מזונות מוחמצים, סלק, פירות ים, סוכר, תרופות sulfa, Sulfites (food additive, תיאופילין (תרופה לטיפול באסטמה)

ויטמין B2 (ריבופלאבין)

תפקיד

ריבופלאבין (קרוי גם ויטמין B2) חשוב בפירוק פחמימות, חומצות שומן וחלבונים לאנרגיה זמינה.

ריבופלאבין הוא ויטמין המסיס במים וחיוני להפעלת ויטמין A, ויטמין B3, ויטמין B6 (פירידוקסין) וויטמין B9 (חומצה פולית).

הוא חשוב לייצור תאי דם אדומים ומסייע בשמירה על מבנם, חיוני לבריאות העיניים ולתפקוד תקין של מערכת העצבים, מסייע לעיכול סדיר ולתהליכי גדילה.

סימפטומים של מחסור בויטמין B2:

שפתיים סדוקות וסדקים בזוויות הפה, לשון מודלקת, פגיעה בראייה וירידה ברגישות לאור, צריבה או גירוי בעיניים, סחרחורת, נשירת שיער, אינסומניה, הפרעות בעיכול, תגובה איטית, קטרקט, גרד בעיניים, שפתיים, פה ולשון.

ויטמין B3 (ניאצין וניאצין-אמיד)

תפקיד

ניאצין אמיד נחוץ לפעילותם של מאות אנזימים בגוף. ויטמין B3חיוני למטבוליזם של פחמימות (לייצור אנרגיה), שומנים וחלבונים. הויטמין מסייע בייצור חומצה הידרוכלורית, החיונית לתהליכי עיכול סדיר.

בנוסף, ויטמין B3 מסייע בסילוק רעלים מהגוף ובעל השפעה חיובית על רמות הכולסטרול. חיוני לעצבים, לנשימה, וליצירת אנרגיה; מחזק את הזיכרון ומונע כאבי ראש ונדודי שינה.

תסמינים של מחסור בויטמין B3:

דיכאון, ריח רע מהפה, כאבי ראש, הפרעות בעיכול, אינסומניה, שלשולים, דרמטיטיס, עייפות, סחרחורת

ויטמין B5 (חומצה פנתאתונית)

תפקיד

ויטמין B5 מסייע לגוף להפיק אנרגיה מפירוק פחמימות, שומנים וחלבונים.

הוא בעל תפקיד חשוב במטבוליזם של שומנים וייצור של תאי דם אדומים והורמונים מבלוטת האדרנל.

ויטמין B5 עשוי להיות מועיל בטיפול בדלקת פרקים, ולסייע בהורדת רמות טריגליצרידים וכולסטרול בדם.

חיוני לפעולת העצבים, ומערכת החיסון.

סימפטומים של מחסור בויטמין B5:

עייפות, כאבי ראש, נימול בידיים, בחילות, דיכאון, שינויים באישיות, אי יציבות בפעילות הלב, אלרגיות, ארתריטיס, תחושות צריבה בכפות הרגליים, עצירות, פגיעה בייצור נוגדנים, ירידה בייצור חומצה הידרוכלורית בקיבה, כיבים, אקזמה, הגדלה ונפיחות של הלשון, גאוט, שיער לבן, יתר לחץ דם, אינסומניה, דלקת במעי, התכווצויות שריר, ניוון עצבים, עצבנות וחוסר מנוחה, דלקות בדרכי נשימה, הקאות.

גורמים למחסור בויטמין B5:

קפאין, תחליפי אסטרוגן, כדורי שינה

ויטמין B6 (פירידוקסין)

תפקיד

עיבוד הפחמימות (סוכרים ועמילן) בגוף תלוי בזמינות ויטמין B6. הוא חשוב במיוחד לפירוק מאגרי גליקוגן בשריר, ובמידה פחותה יותר, גם בכבד. בנוסף, חשיבותו בתפקוד תקין של רקמות חיבור.
העור הוא אחד מהאזורים הראשונים שנפגעים כתוצאה ממחסור בויטמין B6.
דרמטיטיס ואקזמה נפוצות במצבים של מחסור בויטמין זה.

סימפטומים של מחסור בויטמין B6:

דיכאון, עייפות, היפראקטיביות, אינסומניה
עצבנות, בלבול, כיבים בפה, נימול, פצעים מסביב לפה, חולשה

גורמים למחסור בויטמין B6:

אמינוגליקוזידים, אמפטמינים, נוגדי דיכאון, בומטאניד, צפלוספורינים, כלורטטרה-ציקלין, עישון, קורטיזון, דיאתילסטילבסטרול, דופאמין, דוקסיציקלין, תחליפי אסטרוגן, פעילות גופנית מופרזת, חומרי מאכל, הידראלאזין, הידרוכלורותיאזיד, איזוני אזיד, מקרולידים, מינוציקלין, אוקסיטטרהציקלין, פניצילאמיד, פניצילין, פנלזין, חומרי הדברה, קווינאסטרול, ראלוקיספן, סולפונאמידים, טטרהציקלינים, תיאופילין ועוד.

ויטמין B7 (ביוטין)

תפקיד

ביוטין חשוב לבריאות השיער והעור. יתרונות נוספים של ביוטין כוללים טיפול בכאבים ממקור שרירי. ביוטין משתתף גם בתהליכים מטבוליים של שומנים וחלבונים. הוויטמין מיוצר במערכת העיכול ובעל תכונות אנטי בקטריאליות. הוא מגביר את הרגישות להורמון האינסולין, מחזק את הציפורניים ומשמש מרכיב חיוני בפירוק סוכרים. ביוטין מסייע גם להפחתת מתח נפשי.

סימפטומים / גורמים למחסור

סימנים המצביעים על מחסור בביוטין כוללים שיער דק, ציפורניים שבירות, התקרחות, פריחה באזור הפנים, וכן דיכאון, איבוד תיאבון, הזיות, נימול בגפיים, עייפות ותשישות.
תסמינים למחסור בויטמין B7:
קשקשים, דיכאון, נשירת שיער, הזיות, נימול ועקצוץ מקומי, כאבי שריר, בחילה, ירידה בתיאבון, דרמטיטיס

גורמים למחסור:

צריכה מופרזת של אלכוהול
חלבוני ביצה לא מבושלים

ויטמין B9 (חומצה פולית)

תפקיד

חומצה פולית מסייעת לגוף לייצר תאים חדשים, לתהליכי זיכרון וגדילה. חומצה פולית חיונית בעיקר לנשים בהיריון מאחר והיא מונעת יצירה של פגמים מולדים בנערכת העצבים המרכזית. חיונית לסינתזה של DNA ודטוקסיפיקציה של הורמונים.
סימפטומים / גורמים למחסור
מחסור בחומצה פולית מוביל לאנמיה המאופיינת בתאי דם אדומים גדולים מהרגיל ומועטים במספרם.

סימפטומים של מחסור בויטמין B9 כוללים:

ירידה בהתנגדות לזיהומים , דיכאון, שלשולים, סחרחורת, שיער לבן, הפרעות בעיכול, לשון מודלקת וכואבת, אינסומניה, עצבנות, מחלות נפש, נימול בכפות הידיים והרגליים, דופק איטי וחלש, טוקסמיה, חולשה, פגיעה ביכולת האיחוי של פצעים.

גורמים למחסור בויטמין B9:

אלכוהול, אספירין, ברביטורטים, גלולות למניעת היריון, קרבמאזפין, כולסטיראמין, צימטידין, קורטיקוסטרואידים, אתוזוקסימיד, פאמוטידין, פוספניטואין, הידרוכלורותיאזיד, מתורוקסאט, מתסוקסימיד, תרופות אנטי דלקתיות לא סטרואידיות (NSAID’s), פנובארביטל, פניטואין, פרימידון, סלסלאט, סולפסלאזין, טבק, חומצה ולפורית.

ויטמין B12 (ציאנוקובלמין)

תפקיד

ויטמין B12 בשילוב עם ויטמינים אחרים ממשפחת B מסייע לחיזוק מערכת העצבים ותאי הדם האדומים. ויטמין B12 משמש גם ליצירת DNA, הקוד הגנטי הטמון בכל תא בגוף. הויטמין קיים ברוב המזונות מן החי, ולפיכך צמחונים צריכים ליטול תוספי B12.

סימפטומים / גורמים למחסור

אנשים בסיכון גבוה למחסור בויטמין B12 הם צמחונים, קשישים ואנשים עם דרישות מוגברות לויטמין B12 (נשים בהיריון, חולים בתירוטוקסיקוזיס, אנמיה המוליטית, טחורים, מחלות כליה וכבד).

סימפטומים למחסור בויטמין B12:

בלבול, עצירות, רמות נמוכות של אסטרוגן ופרוגסטרון בנשים, דיכאון, שלשול, סחרחורת
רמות מוגברות של הומוציסטאין (שעשוי לתרום להתפתחות מחלות קרדיווסקולאריות), עייפות
הזיות, רמות מוגברות של קורטיזול (שיכולות להשפיע על תהליכים מטבוליים, לחץ דם ותפקוד מערכת החיסון), אינסומניה, עצבנות, מצבי רוח, נימול בגפיים, ירידה בתיאבון, צלצול באוזניים, חולשה.

הגורמים למחסור בויטמין B12:

קולכיצין (לטיפול בגאוט), הפרעות מערכת העיכול, חד תחמוצת החנקן, פוטסיום ציטראט וכלור, תרופות במתן אוראלי להורדת רמות הסוכר

ויטמין C (חומצה אסקורבית)

תפקיד

ויטמין C הוא אנטיאוקסידאנט (נוגד חמצון שחוסם את הנזקים הגרמים בשל רדיקלים חופשיים). ויטמין C מסייע גם בבנייה ובתחזוקת רקמות ועצמות ומחזק את המערכת החיסונית נגד דלקות. ויטמין C מסייע גם להורדת רמות כולסטרול LDL וטריגליצרידים ומסייע בהגנה מפני מחלות לב.

סימפטומים / גורמים למחסור

סימפטומים למחסור בויטמין C כוללים עייפות, חולשת שרירים, כאבי שרירים ומפרקים, פריחה ברגליים, אצירת נוזלים, דיכאון ודימום חניכיים.

מינרלים

סידן

תפקיד

מרבית מאגרי הסידן מצויים בעצמות ובשיניים, אולם הסידן נחוץ גם לתהליכים נוספים כמו קרישת דם, תפקוד מערכת העצבים, ייצור אנרגיה, תפקוד המערכת החיסון והתכווצות השרירים. חיוני לבניית העצמות. סידן הוא חומר האיתות התאי החשוב ביותר. כניסה ויציאה של סידן גורמים להתנעתם או הפסקתם של שלל תהליכים בתא: התכווצות מכנית (בתאי שריר בבעלי חיים, למשל), הפרשת חומרים מהתא, העברת אות חשמלי לתא שכן ועוד.

סימפטומים / גורמים למחסור

מחסור בסידן בדיאטה הוא יחסית נפוץ. מחסור קל בסידן לטווח הארוך עשוי לגרום להתדלדלות עצם (אוסאופורוזיס) ולריכוך רקמת העצם.

מגנזיום

תפקיד

מגנזיום הוא קו-פקטור החיוני לפעילות של מעל ל-300 אנזימים בגוף. מגנזיום מסייע לספיגה של סידן ומשחק תפקיד מרכשי ביצירת עצמות ושיניים. לאנשים המצויים בסיכון לאוסטיאופורוזיס מומלץ ליטול מגנזיום. מגנזיום הינו חיוני גם לפעילות תקינה של הלב ובשמירה על לחץ דם. מגנזיום מסייע להרפיית שרירים ועשוי להיות מועיל בטיפול בחולי פיברומיאלגיה.

סימפטומים / גורמים למחסור

מחסור במגנזיום עשוי להשפיע כמעט על כל איבר בגוף. בין התסמינים של מחסור במגנזיום אפשר למנות עוויתיות, התכווצויות, טונוס שרירי, כאבי שרירים, כאבי גב, צוואר וכאבים בלסת. סימפטומים נוספים כוללים אינסומניה, חרדה, היפראקטיביות, עצבנות, התקפי פאניקה, אגרופוביה ועוד.

נגישות

לתאום פגישה

מוזמנים לשלוח לנו הודעה

[leadercf7 campid="4622"]