טיפולים תומכים במחלת הסרטן: טיפול בכאב אונקולוגי

לקיתם במחלה הקשה? סובלים מכאבים קשים? מחפשים טיפולים תומכים במחלת הסרטן? ממרכז המומחים ד"ר דיין לרפואה משולבת מסבירים שכאב הנובע מתהליכים סרטניים ואו מהליכים הקשורים לטיפול במחלה מכונה בעגה הרפואית "כאב אונקולוגי".

סוג הכאב, אופיו ועוצמתו תלויים על פי רוב במיקום הסרטן ובשלב של המחלה. ממחקרים שנעשו בתחום עולה ש- 66% מהחולים הנמצאים בשלבי הסרטן המתקדמים חווים לעתים כאב בעצמה כה חזקה, עד שהוא עלול לא רק לשבש את הפעילות בחיי היומיום ואיכות החיים, אלא גם מגביל את הרופאים ביכולת להעניק לחולים טיפול אופטימלי.

הרפואה הקונבנציונלית מטפלת בכאבים חזקים על ידי מתן תרופות לא אופיואידיות (לא נרקוטיות) לשיכוך הכאב בשילוב עם אופיואידים חזקים כדוגמת מורפיום, תוך העלאה הדרגתית במינון של האופיואידים עד לשלב שבו ניתן לשלוט על הכאב.

טיפול תומך בגיל המבוגר

תופעות לוואי של הטיפול באופיואידים חזקים

הטיפול באופיואידים חזקים הנו ברוב המקרים אפקטיבי, אך הוא מלווה הדרך כלל בתופעות לוואי של עצירות קשה ומתגברת, טשטוש ובלבול, כמו גם פגיעה קוגניטיבית, ירידה בערנות, בחילות ועוד. מעבר לכך, את משככי הכאבים יש ליטול במינון קבוע ולא במתכונת של "על פי הצורך", תוך שהחולה נדרש ליטול את המנה הבאה עוד בטרם פגה השפעתה של המנה הקודמת, זאת על מנת להבטיח את שיכוך הכאב באופן רציף.

כאן באה לביטוי חשיבותם של טיפולים תומכים במחלת הסרטן. ביחידה לתמיכה בסרטן עושים שימוש במגוון שיטות טבעיות לטיפול בכאב, זאת בהתאמה פרטנית למצבו הבריאותי של המטופל. התכנית הטיפולית עשויה לכלול בתוכה אחת או כמה מהשיטות הללו על פי צורכי המקרה, והיא מאפשרות הפחתה במינון התרופות והקלה בתופעות הלוואי.

היחידה לתמיכה בסרטן: המודל הייחודי לטיפול בכאב אונקולוגי

המחלקה מציעה מעטפת רחבה של טיפולים תומכים במחלת הסרטן. כאמור, התכנית הטיפולית נתפרת פרטנית לכול מטופל בהתאם למצבו הבריאותי. ברשימה זו נמנים, בין השאר, מתן עירוי של חומרים המפחיתים את רמת הרגישות לכאב של העצבים, טיפול בחמצן לשיפור התפקוד של המערכת החיסונית ושיכוך הכאבים וריפוי עצבי (מכונה בעגה הרפואית Neural Therapy) על ידי הזרקת פרוקאין.

כמו כן, נעשה שימוש במנורת אינפרה-אדום ייחודית להרפיית השרירים ושיפור זרימת הדם אל האזור הכואב, מה שמסייע לעצירת מעגל הכאב. לעניין זה, ראוי להבהיר ששימוש במנורת אינפרה-אדום רגילה עלולה לגרום לכוויות בעור. להבדיל מהמנורה הסטנדרטית, המנורה הנמצאת בשימוש המחלקה כוללת מסנן מיוחד שמאפשר חימום חיצוני ללא צריבת העור.