איזון סוכרת

הרופא האחראי

בראש היחידה לטיפול בסוכרת עומד ד"ר יוסף דיין, מנהל המרכז.

סוכרת היא מחלה מטבולית נפוצה, המתאפיינת בריכוז גבוה של גלוקוזה (סוכרים) בדם ובשתן, עקב ירידה בייצור אינסולין בלבלב או בעיה בקליטתו בתאים (סכרת סוג 2). סוג נוסף של המחלה (סוכרת נעורים או סכרת סוג 1) נובע מחוסר מוחלט של אינסולין בגוף.

2799339 (2)

חוסר איזון סוכרת ברמות הסוכר בגוף פוגע בכלי הדם העורקיים הקטנים ובעצבים. על רקע זה מתפתחים סיבוכים שונים:

• רשתית העין: סוכרת היא הגורם מספר אחת לעיוורון בעולם המערבי. רמות הסוכר הגבוהות גורמות להרס ולעיוות של כלי הדם ברשתית.
  • רגל סוכרתית:– סוכרת היא הסיבה מספר אחת לכריתת רגליים בעולם המערבי, עקב התפתחות פצעים שאינם מתרפאים בקלות ואף מזדהמים.
  • כליה: סוכרת היא הגורם מספר אחת לאי-ספיקת כליות סופנית, המאלצת את החולה לעבור טיפולי דיאליזה.
  • המערכה החיסונית: הסוכרת מביאה לירידה בתפקוד המערכה החיסונית ולעלייה בשכיחות זיהומים, במיוחד בדרכי השתן ובעור, עם נטייה להסתבכות הזיהום.
  • עצבים: סוכרת גורמת לפגיעה בעצבים (נוירופתיה) ועקב כך לאובדן תחושה, לכאבים, לעקצוצים, לנימול ולצריבה במקומות שונים בגוף.
  • אימפוטנציה ויובש בנרתיק.
  • התקפי לב בגיל צעיר.
  • שבץ מוחי.

לעיתים, הסיבוכים מופיעים בכמה איברים יחד ובחלק מהמקרים, פגיעתם בלתי הפיכה ומחייבת ביצוע ניתוחים כירורגיים. יש לציין עוד, כי אחת התופעות המאפיינות חולי סוכרת היא נטילת תרופות רבות יותר מהרצוי.

מידע נוסף אודות איזון סוכרת:

« סוכרת –"יותר מדי מתוקים", מאת ד"ר יוסף דיין ("60 ומשהו", ספטמבר 2002)

« טיפול בסיבוכי מחלת הסוכרת – טיפול בפצעים סוכרתיים, מאת ד"ר יוסף דיין