כאבי גב תחתון

טיפול בגלי קול

גיד אכילס דלקתי

כאבי גב תחתון

כאבי גב תחתון הם מכלול של תסמונות רב גוניות שפוגעות כמעט בכל אחד ואחת ובכל גיל.
הם בין הגורמים השכיחים ביותר להיעדרות מעבודה ואחד הגורמים השכיחים ביותר לנכות.

נהוג להבחין בין כאב גב ´מכני´ (low back pain) ובין כאב ´שורשי´ (Radicular) שמוקרן לגפה התחתונה.

• כאב ´מכני´ הוא הכאב השכיח יותר ונגרם כתוצאה מסיבות רבות.
•  כאב ´שורשי´ נגרם כתוצאה מגרוי של העצב, בדרך כלל בגלל פריצת דיסק ולעתים בגלל שינויים במבנה התעלה הגרמית או גידולים (שפירים)

לתסמונות הקליניות של כאבי גב עם או בלי הקרנה יש מהלך מחזורי. הן נוטות לחלוף גם באופן ספונטני, בדרך כלל תוך כשלושה חודשים, אבל נוטות גם לחזור. לכן יש להתחשב בגב וללמוד מהו שימוש נכון בגב בתנוחות שונות ולא להתעלם ממנו גם כאשר איננו כואב.

תמונה 2

מהן הסיבות להיווצרות כאבי גב תחתון?

אחרי הסקירה של מבנה עמוד השידרה ומרכיביו קל יותר להבין את הסיבות להיווצרות כאבי גב תחתון .

o טראומה – כמו תנועה חדה ופתאומית, הרמת משקל כבד, חבלה ישירה,עקיפה או חוזרת.

o עקמת ושינויים ניווניים בעמוד השדרה שגורמים לעומס יתר ולחוסר איזון בשרירי הגב, במיוחד עומס על החוליות הלומבריות L3 – L4 – L5.

o שברים ומחלות של רקמות החיבור כמו אוסתיאופורוזיס או גיל מתקדם.

o חשיפה לרוח ולחות מחמירים את כאבי הגב. איזור הגב התחתון אמור להיות חם ומוגן. מדובר על שינה ללא חולצה, פעילות ספורטיבית ללא חולצה, שחייה ויציאה מייד החוצה אל הקור וכדומה.

o השמנה ביטנית ניכרת (כרס גדולה) גורמת לקשת מותנית מודגשת מדי, דבר שמוביל ללחץ על עצבים ספינליים בגב התחתון ועלול לגרום לשחיקת הדיסקים או לפריצת דיסק, בגלל משיכת החוליות אחת אל השנייה (משקל הגוף לא מתחלק בצורה שווה אלא יורד לכיוון החוליות התחתונות ונוצר לחץ עצום על הדיסקים – פוטנציאל להיווצרות פריצת דיסק).

o חוסר פעילות גופנית גורם לחוסר הזנה של הגידים, השרירים והרצועות.

o ישיבה ממושכת מעלה את הלחץ על הדיסקים. בד"כ רוב הלחץ הוא על החוליות הלומבריות L3 – L4 – L5 ורוב פריצות הדיסק ובלטי הדיסק מתרחשים בחוליות אלו.

צילומי רנטגן, CT או MRI – מה עדיף ?

לשאלה הזו יש הרבה תשובות, וקיים אלגוריתם  מקובל להתנהלות.

צילומי רנטגן – זמינים וטובים ,ושילוב שלהם עם התנהגות הכאב והסימפטומים (מה שכתוב בפיענוח "קורלציה קלינית" ) נותנים לנו הרבה פעמים אינפורמציה מספקת .

הדמיית CT – כרוכה בקרינה מייננת גדולה , נותנת לנו תמונות באיכות טובה מאוד עם ספציפיות גבוהה ומשמשת בעיקר כקו שני של הדמייה אחרי שהטיפולים לא עזרו והסבל מתמשך וחושבים על טיפול פולשני .

הדמיית MRI – אינה כרוכה בחשיפה לקרינה, מדגימה בצורה טובה מאוד את הרקמות הרכות ומוח העצם. משמשת כקו שלישי של הדמייה, וכשיש מחשבה על טיפול ניתוחי.

המודל הטיפולי המיוחד שלנו

הציניקנים מחלקים את האוכלוסיה האנושית לשתי קבוצות, אלו שסבלו או סובלים מכאבי גב , ואלו שעדיין אינם סובלים מכאבי גב, וכך גם ההתייחסות הטיפולית לבעייה.

במבט על הסיבות לכאבי הגב, אנו רואים שיש ביכולתנו לשלוט לפחות על חלק ניכר מהם, ולכן גם ההמלצות התקפות הינם:  פעילות גופנית סדירה, להימנע מישיבה ממושכת, אך אם אין ברירה , יש לקום מידי כשעה ולהפעיל את גופנו, הורדה במשקל הגוף, יציבה נכונה ובעיקר חינוך ומודעות לנושא ,שכן, מי שכבר סבל- מודע יותר.

איך מטפלים בכאבי גב תחתון?

טיפולים שמרניים

עוזרים ברובם המכריע של המקרים של כאבי הגב.
בהתקף של כאבי גב – רב הרופאים נותנים כדורים נוגדי דלקת, שיש להם גם השפעה ניכרת על הכאבים, מומלץ לתת מנוחה של מספר ימים, והמלצות טיפוליות שונות לחולה על פי הרקע הרפואי והתעסוקתי שלו.  בחלק מהמקרים נהוג לשלוח גם לפיזיוטרפיה.

טיפולים משלימים

אוסטיאופתיה , רייקי ,שיאצו, דיקור ,טווינה, שדות אלקטרומגנטים, כירופרקטיקה, יכולים לעזור מאוד להקל על הסבל והכאבים. יעילותם , לא אחת תלוייה במיומנות המטפל והידע שלו בנושא בו הוא עוסק.

נכשל הטיפול השמרני, איכות החיים של המטופל אינה טובה, סיבלו רב ותיפקודו היומיומי לקוי, יש מקום לשקול את הטיפול הניתוחי.