מחלות תת תזונה, סימנים, טיפול יעיל ועוד

השפעות תת תזונה על הגוף

תת-תזונה הוא מינוח המתאר את מצב הבריאותי של אדם הנגרם במרבית המקרים כהשלכה מכך שתזונתו  אינה טובה ולא הולמת את הצרכים התזונתיים של אותו אדם.

אנשים עלולים להיקלע למצב של תת-תזונה ממספר סיבות: תפריט לא מאוזן ודל לאורך זמן, איכות ירודה של החומרים המזינים שהאדם צורך, או במקרים בהם המזון אינו נספג או מעוכל בגוף כתוצאה של מחלות מסוימות.

בנוסף, תת תזונה עשויה להגרם מניצול לא תקין של חומרי התזונה ע"י הגוף או מאיבוד של חומרי התזונה כתוצאה מדימום, שלשול כרוני, אי ספיקת כליות והזעה מרובה.

האם יכול להיות מצב של תת תזונה גם בעודף משקל?

חשוב לדעת, שאין קשר בין תת תזונה לתת משקל. תת תזונה יכולה להתקיים גם על קיבה מלאה, כלומר: במחקרים שבדקו אנשים עם עודף משקל בארה"ב מתברר שלחלק גדול מהם היו במצב תת תזונה למרות המשקל העודף.

תת תזונה זהו מצב של חוסר במרכיבים מסוימים בתזונה (ויטמינים מסוגים שונים, מינרליים, חלבון וברזל).

איך מאבחנים תת תזונה?

 על מנת לאבחן תת תזונה, יש צורך לקיים שיחה מפורטת עם המטופל ולבצע סדרת בדיקות מקיפה לצורך קביעת האבחנה.

מי האנשים הנמצאים בקבוצות סיכון?

קיימות מספר קבוצות עם סיכון מוגבר לתת תזונה:

  • אנשים לאחר ניתוח לקיצור מערכת העיכול לצורך ירידה במשקל, חלק גדול מהחולים הללו סובלים מתת תזונה שלא ניתן לתקן אותה באמצעות מתן מזון דרך הפה אלא רק דרך הווריד שכן עקב הניתוח יש למטופלים בעיות של ספיגת הוויטמינים והמינרלים במערכת העיכול.
  • ילדים קטנים ותינוקות – פגיעים במיוחד מכיוון שהם זקוקים לכמויות גדולות יותר של קלוריות על מנת לגדול ולהתפתח.
  • מתבגרים שקצב הגידול שלהם מואץ.
  • קשישים – תת תזונה שכיחה מאוד אצל קבוצת גילאי 70 ומעלה וחלק לא מבוטל מחולים מעל גיל 70 מתאשפזים תכופות מזיהומים חוזרים בחלקים שונים בגוף , הרקע לזיהומים אלה בגלל מצב ירוד עקב תת תזונה. תת תזונה אצל מבוגרים יכולה לנבוע מדיכאון עקב חוסר רצון לאכול , יכולה לנבוע מהפרעות בשיניים וקושי בלעיסה, חוסר רוק, הפרעות קשות בספיגה עקב הזדקנות המעיים, התנגשות תרופתית כאשר חלק מהתרופות מפריעות לספיגת ויטמינים שונים.
  • חולי אנורקסיה נברוזה
  • חולי איידס
  • חולי סרטן או מחלות קשות אחרות, – תת תזונה קיימת כמעט תמיד אצל מטופלים שעקב מחלה קשה ירדו תוך זמן קצר מעל 10% ממשקל גופם.
  • אנשים בדיאטות מגבילות למשך תקופה ממושכת – דיאטות חריפות במיוחד שגורמות למחסור בוויטמינים, מינרלים וחלבונים.
  • אנשים הסובלים ממחלות כרוניות במערכת העיכול.
  • נשים הרות ומיניקות
מחלות תת תזונה, סימנים, טיפול יעיל ועוד

תת תזונה תסמינים

הסיבות לתת תזונה יכולות לנבוע מגורמים שונים והחוסרים יכולים להיות של ויטמינים, חלבונים, מינרלים, ברזל או שילוב של כולם – סימנים של תת תזונה, יכולים להתבטא בעייפות, הפרעות בצמיחת הגוף, הפרעה בהתפתחות האינטליגנציה וירידה ביכולות הקוגניטיביות, חולשה, דיכוי התפתחות רקמת השריר, התפתחות של בצקות ופגיעה כללית בבריאות האדם.

תת תזונה סכנות – מחלות תת תזונה

במידה ואדם סובל תקופה ארוכה מתת תזונה עלול הדבר להוביל לרעב, פגיעה במערכת החיסונית, זיהומים חוזרים ומחלות שונות.

תת-תזונה של מינרלים וויטמינים העלולה לגרום למחלות חסר ולהפריע לתפקודו התקין של הגוף.

תת תזונה טיפול

חזרה לתזונה תקינה היא פרוצדורה איטית, שאורכה תלוי במספר גורמים: משך הזמן של אי-האכילה, דרגת הפגיעה בגוף כתוצאה מהיעדר המזון, מצבו הבריאותי של המטופל, הסיבות לתת תזונה ועוד.  

בתהליך ההרעבה מתרחש תהליך הסתגלות של הגוף למצב החסר ולכן כאשר מתחדשת ההזנה מערכות הגוף אינן יכולות להתמודד בבת אחת עם הכמויות הרגילות של המזון.

במידה ואתם מעוניינים לשמוע אינפורמציה נוספת על השפעות תת תזונה על הגוף הנכם מוזמנים לפנות אלינו ולקבוע פגישת ייעוץ, מוזמנים לפנות אלינו בטלפון : 077-2304715 או צרו קשר כאן.

נגישות

לתאום פגישה

מוזמנים לשלוח לנו הודעה