מחלת קרוהן – כל המידע ודרכי הטיפול

מחלת קרוהן היא מחלה דלקתית הפוגעת במעיים. המחלה מופיעה בקצהו של המעי הדק, אך עלולה להתפתח ולפגוע בבכל המעיים. הגורמים להופעת המחלה אינם ידועים, כמו גם הגורמים להופעת קוליטיס, מחלה דומה הפוגעת במעי הגס. הטיפול הקונבנציונלי במחלה כולל בעיקר מתן תרופות שונות, כמו סטרואידים. הופעת הקרוהן במעי מאופיינת בדלקות חוזרות ונשנות במעיים, הידבקויות של חלקי המעיים זה לזה, הופעת כיבים וחסימות מעיים, תחושת צריבה בדרכי השתן ועוד. במקרים חמורים במיוחד הכיבים עלולים ליצור חורים בדופן המעי, וכן עלולות להופיע פיסטולות, זיהומים שונים ועוד. הסיבוכים האפשריים יכולים להגיע עד לכדי כריתת חלקים מהמעיים. תסמיני המחלה יכולים להשתנות מאדם לאדם וכוללים כאבי בטן חמורים, בחילות, תפרחות, שלשולים, עליית חום, דם בצואה או ירידה במשקל.

איך מטפלים בהופעת מחלת קרוהן

הופעת המחלה עלולה לגרום להפרעות רבות בתפקוד היומיומי, החל מהגבלות תזונתיות ועד לסבל רב וכאבים חמורים. במרכז מומחים ד"ר דיין לרפואה משולבת יצרו מודל טיפולי מיוחד בקרוהן. ריפוי מוחלט של מחלת קרוהן אינו אפשרי עדיין ואילו התרופות הקונבנציונליות, כגון הסטרואידים, אמנם מטפלות בדלקת ומדכאות את הופעתה, אך שימוש בתרופות אלה באופן קבוע או ממושך פוגע בגוף בדרכים רבות ושונות. לכן, מטרת הטיפול במחלה היא החזרת החולה לתפקוד שגרתי ככל הניתן, ללא שימוש בתרופות לתקופת זמן ממושכת ככל האפשר. הטיפול מותאם לכל חולה וחולה באופן פרטני, תוך התייחסות למצבו הנפשי, התזונתי, הגופני ולפרופיל הרפואי האישי שלו.

הטיפול
בשל הקושי בספיגת המזון נוצרים אצל החולים חסרים תזונתיים התורמים להופעת הדלקת של מחלקת קרוהן,  ולכן, כדבר ראשון, יש לטפל בהשלמת אותם חסרים. הטיפול כולל, בהתאם לצורך האישי של כל חולה, עירוי (דרך לעקוף את מערכת העיכול) של ויטמינים ומינרלים, אומגה 3 וברזל, שינוי תזונתי לפי שיטת ד"ר מאייר, שימוש בתכשירים טבעיים שונים המסייעים בריפוי הכיבים ובחידוש שבכת הרירית במערכת העיכול, טיפולים שונים בחמצן ואוזון לריפוי הדלקת, עזרה נפשית במידת הצורך וכן תרופות הומיאופטיות. השימוש תכשירים הרפואיים המקובלים מופחת באופן הדרגתי, תוך השגחה רפואית, עד להפסקה מוחלטת של נטילת תרופות.