סיבוכים - מחלות מעי דלקתיות - קוליטיס - קרוהן

מחלת קרוהן

הסיבוכים האפשריים של מחלת קרוהן כוללים חסימת מעיים, התפתחות כיבים לכל אורך מערכת העיכול, התפתחות פיסורה באזור פי הטבעת (סדק בעור סביב פי הטבעת, העלול להזדהם, ולרוב מלווה בכאב בזמן פעולות מעיים), פיסטולות (כתוצאה מכיב שחדר את דופן המעי ויצר קשר אבנורמלי בין חלקים שונים של מערכת העיכול, בין המעי והעור, או בין המעי ואיבר אחר כמו השלפוחית או הנרתיק). בשל השלשולים וכאבי הבטן, בליווי חוסר תאבון והפרעה בספיגה במערכת העיכול, בחולי קרוהן קיים סיכון לתת-תזונה ומשקל נמוך. מעבר למעורבות מערכת העיכול, מחלת קרוהן עשויה לערב מערכות אחרות בגוף.

קוליטיס כיבית

בחולים עם קוליטיס כיבית תתכן הופעת דימום חמור, או התייבשות חמורה בשל שלשולים מרובים. קיים סיכון להתנקבות של המעי הגס, או להגדלה משמעותית של המעי הגס (מצב העלול להיות מסכן חיים וקרוי Toxic Megacolon). גם בחולים עם קוליטיס כיבית קיימת מעורבות של מערכות אחרות בגוף, וקיים סיכון להתפתחות אוסטיאופורוזיס, מחלות כבד, פריחות עוריות או דלקות עיניות.

מחלת מעי דלקתית והסיכון לסרטן המעי הגס

בחולים עם מחלות מעי דלקתיות קיים סיכון מוגבר להתפתחות סרטן המעי הגס. עם זאת, למרות העלייה בסיכון, מרבית החולים במחלות מעי דלקתיות לא יפתחו ממאירות לעולם. הסיכון לסרטן המעי הגס עולה ביחס ישר למשך המחלה ולהיקף המעורבות של מערכת העיכול, כאשר הסיכון לסרטן מעי גס גבוה במיוחד בחולים עם מחלת מעי דלקתית במשך למעלה משמונה שנים, ובנוכחות מחלה שהתפשטה לכל המעי הגס. קיים סיכון מוגבר לממאירויות נוספות, דוגמת ממאירות של פי הטבעת.

בנוסף, טיפולים תרופתיים המשמשים לטיפול במחלות מעי דלקתיות, דוגמת תרופות לדיכוי מערכת החיסון (Azathioprine, Mercaptopurine, Methotrexate, Infliximab ואחרים) מלווים בעליה קלה בסיכון להתפתחות ממאירויות. אל מול הסיכון לממאירות, יש לקחת בחשבון את התועלת האפשרית בעקבות טיפולים אלו.