טיפול בעצירות

עצירויות - טיפול בעצירויות

עצירות – טיפול בעצירות

פעילות מעיים סדירה ותקינה מתאפיינת בהתרוקנות מלאה של המעיים, לפחות פעם ביום, ללא מאמץ. לעומת זאת, תדירות נמוכה של יציאות פחות מיציאה אחת ביום; יציאות הכרוכות במאמץ (אפילו הן סדירות), ויציאות קשות/יבשות נחשבות כמצב של עצירות.

עצירות – המודל הטיפולי המיוחד שלנו
עצירות ניתנת לטיפול בשיטה שבה נלמד את המעיים לפעול מחדש, תוך שימוש בשיטות שונות, ולהביא את החולה למצב של אי-עצירות, כלומר יציאות סדירות יומיות, באופן טבעי וללא צורך- (כמעט) בתכשירים.עצירות מטופלת באופן שונה ממטופל למטופל, עצירות והטיפול בה, מחייבים התייחסות למכלול של משתנים: אורח החיים, סוג העבודה, איכות החיים ועוד. טיפול בעצירות עשוי להימשך מספר שבועות ואף חודשים, בהתאם למטופל  ולחומרת המחלה:

•     שינוי הרגלי האכילה (לפי שיטת ד"ר מאייר).
  •     שינוי מרכיבי התזונה היומית לתזונה עתירת-סיבים.
  •     טיפול קצר-טווח במגוון תוספי מזון לזירוז תפקוד המעיים, כמו: מלח אנגלי, מיץ שזיפים, שמן פשתן, גרעיני פשתן טחונים, תכשיר סיני ייחודי ועוד. שימוש בתוספים אלה, במינונים נמוכים, מביא להתנעת פעילות המעיים מחדש, ואין בו חשש להתמכרות.
  •     שתייה מרובה לא בזמן האוכל.
  •     חידוש הפעילות הגופנית בעיקר, הליכה יומית ברגל.
  •     מסז' בטן מיוחד – עצמי.
  •     קולוניק הידרותרפיה לניקוי יסודי של המעי הגס.

הסבר כללי על עצירות:
מתברר, כי אנשים מפתחים עצירות בתכיפות גבוהה מהרגיל, בעיקר בשל ארבע סיבות:

•     הצורך להתאפק ולא להתפנות כשהם נמצאים מחוץ לבית: בגן הילדים, בבית הספר, בתיכון ובצבא.
  •     אי שתייה מספקת של נוזלים.
  •     אכילת מזון דל-סיבים.
  •    חוסר בפעילות גופנית, ובעיקר הליכה.

עצירות גורמת לכך שהמעיים נעשים עצלנים, חסרי תנועה ומתרחבים ונוצרת תגובת שרשרת: כמות החמצן במעיים פוחתת במידה ניכרת וגורמת להידלדלות אוכלוסיית החיידקים הידידותיים; במקומם מופיעים זני חיידקים מזיקים ומאחר שהפסולת אינה מתרוקנת במלואה, נוצרת ריאקציה כימית של תהליכי תסיסה וריקבון; תוצרי הריאקציה הם שורה ארוכה של חומרים רעילים, הנספגים במערכת הדם וגורמים למחלות ולתופעות אחרות בגוף, כגון: עייפות, מצבי רוח, הפרעות בשינה, כאבי ראש, תפרחות בעור, כאבי פרקים, עצירות, הפרעות בריכוז ובזיכרון ועוד.

במצב זה עצירות חייבת התייחסות כשל מחלה ויש לטפל בה מהשורש, בעזרת רופא, ולא באופן עצמאי, תוך שימוש בתכשירים נגד עצירות מזדמנים מבית המרקחת. יתירה מכך, שימוש בתכשירים מקובלים נגד עצירות , בין אם הם כימיים או טבעיים, גורם ליצירת תלות גוברת בהם, מעודד את עצלנות המעיים ומחמיר את עוצמת העצירות ואת הנזק המצטבר בטווח הארוך.