מטפלים בחולה ולא במחלה

מטפלים בחולה ולא במחלה - מרכז ד"ר דיין

מאמר מתוך עיתון "מעריב" –  "מטפלים בחולה ולא במחלה" (מעריב, 24.2.2004)
מאת: שירה נהרי

בעוד הרופאים האונקולוגים אמונים על הטיפול בסממני המחלה הקשים ומנסים למגרה, יש רופאים ששמים לעצמם למטרה לטפל בחולה עצמו. אחד מהם הוא ד"ר יוסף דיין, מנהל "מרכז דיין לרפואה שלמה", מומחה ברפואה פנימית. "אני מאמין בשיתוף – עם האונקולוגים  מטפלים בעיקר במחלה, הרי שהמרפאה שלי מטפלת בעיקר בחולה, וחשוב להבין שאלה שני דברים שונים", הוא אומר.

לדבריו,  האונקולוגים מסתכלים על הדברים בראייה שכוללת פרמטרים כמו סוג הסרטן, גיל המטופל, מידת ההתפשטות, משקל וגובה החולה, ופרמטרים נוספים.
"האונקולוגים קובעים תוכנית טיפול ומבצעים אותה, אך הם אינם יודעים להתמודד עם המכלול של מה שיש מסביב – הרי כימותרפיה זה רעל שמשפיע על תאי הסרטן, אך בו בזמן משפיע על כל הגוף ועל הרקמות הנמצאות בצמיחה", הוא מפרט.

2302

ד"ר דיין מספר כי אדם שנמצא במצב ירוד ומקבל כימותרפיה יסבול מריבוי של תופעות לוואי, וכי זאת, בנוסף לעובדה שהמכונים האונקולוגיים עמוסים לעייפה, ושהחולה נמצא במעקב אצל מספר רופאים שונים פעמים רבות, מקשה על קיומה של "כתובת" אחת עבור החולה. "קודם כל אני מספק את הכתובת הזו עבור החולה", הוא אומר, "לאחר מכן, אני מסתכל על הדברים בצורה כוללנית ומנסה לסייע לאדם להתמודד גם עם החרדות, הפרעות השינה, העצירות, בעיות התזונה, החרדה של משפחתו, ולמעשה עם כל השאלות שיש לו, וכל זאת לפני ובמהלך הכימותרפיה".

עם החולים המגיעים למרפאתו עובד ד"ר דיין, למשל, על שיפור המצב התזונתי שלהם, באמצעות הדרה איך לאכול ומה: "אני מתרשם כמה החולה ירד במשקל מבחינת סך הכול אחוזי המשקל של הגוף ומביא בחשבון שהחולה נוטל כדורים הגורמים לתופעות לוואי רבות. לכן, במקרים רבים אני נותן גם תוספת אינפוזיות ויטמינים, מינרלים וברזל  דרך הווריד – זאת משום שקשה לחולה לאכול ולבלוע כדורים והסיכוי לספיגתם קטן גם כך. באמצעות מתן דרך הווריד אני עוקף למעשה את מערכת העיכול – זהו הפרוטוקול המקובל מאוד בחו"ל וגם בישראל בניתי מספר פרוטוקולים כאלה במשך השנים", הוא  מסביר. במקרים אחרים מטפל ד"ר דיין באמצעות צמחי מרפא, ובאמצעות שיטות מקומיות לשיכוך כאבים, דוגמת אוריקולותרפיה, חימום במנורה, טיפולי אוזון ועוד.

ד"ר דיין מדגיש כי הטיפולים האלטרנטיביים אינם באים לטפל בסרטן, אלא מטפלים רק בחולה, במה שנקרא טיפול תומך בסרטן : "אני מעוניין להדגיש כי הטיפול שאני נותן לא בא כדי לטפל בסרטן, אם כי יש מקרים בהם אני אומר לחולה שלא כדאי לו להמשיך ולקחת את הכימותרפיה כיוון שלדעתי אין לו סיכוי לצאת מהמחלה באמצעותה. אני לא אומר לו להפסיק, אלא מספר לו מה המצב מבחינה עובדתית". ההשקפה העומדת מאחורי מרפאתו של ד"ר דיין, היא שעם קיום כל תופעות הלוואי של הכימותרפיה, החולה לא יוכל להמשיך לעמוד בטיפול, והטיפולים הניתנים במרפאתו נועדו למעשה להכין את החולה כראוי לטיפול הכימותרפי – שיהיה מוכן מבחינה תזונתית, נפשית ופיזית, וכאשר הוא יהיה מוכן – כמות תופעות הלוואי כתוצאה מהטיפול הכימותרפי תרד.

כצפוי, לא כל הרופאים האונקולוגים נלהבים מהשקפה זו, וד"ר דיין מספר כי ההסתכלות על פועלו מתחלקת באופן גס לשלוש קבוצות עיקריות: ,יש אונקולוגים ששולחים אלי חולים, יש אונקולוגים שהם 'אנטי', אם כי מספרם הולך ופוחת בהדרגה, ויש אונקולוגים שלא קובעים דעה. באופן נרחב יותר, אני יכול לומר שהאונקולוגים מבינים שאני לא עוסק במחלה, אלא רק בחולה", הוא אומר.

ד"ר דיין גורס כי אם המצב הכלכלי במדינת ישראל היה טוב יותר, אין ספק שהקונספציה שלו הייתה מתקבלת במסגרת הטיפול הניתן בבתי החולים. "היום אין אפשרות כלכלית לכך, ולכן מטפלים רק במחלה ולא בחולה – מה שמדרדר מאוד את מצבו. כך למשל, חולה שאמור לקבל עשרה טיפולים כימותרפיים, ואחרי שניים כבר לא עומד בזה, אם היה מטופל בבית החולים באופן דומה לדרך בה אני מטפל בו במרפאה שלי, היה יכול לשפר את מצבו ועבור את יתרת הטיפולים הנדרשת. החלום שלי שתחת קורת גג אחת יינתנו כל הטיפולים לחולה", הוא מסכם.

נגישות

לתאום פגישה

מוזמנים לשלוח לנו הודעה