דורבן העקב - גורמים ותסמינים

דורבן העקב הינו מושג רפואי עממי המתאר תהליך דלקתי מקומי המתפתח בחיבור של עצם העקב לרצועות כף הרגל. הסטטיסטיקות מראות ש-10% מהאוכלוסייה עשויה ללקות בתופעה בשלב כלשהו בחייה, כשהתסמינים המאפיינים אותה הם כאבים ברגליים (בעקב כף הרגל) בעקבות התפתחותה של בליטה גרמית, והתעצמות הכאב בעת הדריכה וההליכה עד לכדי צליעה.

דורבן העקב נובע בעיקר מקרעים מיקרוסקופיים הנגרמים בשל גורמים שונים החל מתהליכי שחיקה טבעיים או פעילות גופנית מאומצת ועד לנעליים שאינן מותאמות או משקל עודף. הזנחת הטיפול בדורבן העקב עלול להוביל להתפתחות הסתיידות מקומית וכתוצאה מכך לאספקת דם לא תקינה אל האזור הפגוע עד לכדי פגיעה תפקודית משמעותית.

דורבן ברגל – טיפול קונבנציונלי מקובל

בנסיבות של דורבן ברגל- טיפול קונבנציונלי נחלק בדרך כלל למספר שלבים, כשבשלב הראשוני נהוג להתאים למטופל מדרס בעל תמיכת סיליקון ייחודית ולהסתייע בפיזיותרפיה למשך מספר שבועות בתדירות של פעם או פעמיים בשבוע.

במקרים בהם מתהווה תהליך דלקתי, יכלול דורבן ברגל- טיפול תרופתי אנטי דלקתי ותרופות משככות כאבים, ובמצבים החמורים של דלקת כרונית, יתכן ותינתנה זריקות סטרואידים לאזור.

חשוב לדעת כי  הטיפול בהזרקת סטרואידים מוגבל לשלוש הזרקות בלבד, היות ועלולות להתפתח תופעות לוואי קשות. במקרים קיצוניים שבהם נכשלים כל הטיפולים הללו, תישקל האופציה הניתוחית להסרת הדורבן מהעקב.

דורבן ברגל- טיפול כירורגי

במקרים של דורבן ברגל- טיפול כירורגי, יוצע, כאמור, כשכל השיטות הטיפוליות האחרות לא הובילו להטבה במצב. הניתוח השכיח ביותר במקרים אלו הוא שחרור הרצועה של הרקמה החיתולית הפלנטרית מעצם העקב במטרה להקטין את המתח ברצועה.

יישנן שתי שיטות מקובלות ליישום הניתוח שהאחת היא ניתוח אנדוסקופי והאחרת מבוצעת דרך חתך בעקב. יחד עם זאת, מומלץ להימנע מהאפשרות הכירורגית, היות והצלחתו של הניתוח שנויה במחלוקת, וקיימים בו סיכונים לסיבוכים החל מזיהום ונזק עצבי וכלה בהחמרת התסמינים כמו היחלשות הקשת הארוכה ופגיעה ביציבות כף הרגל.

הטיפול באמצעות גלי הלם אקוסטיים כתחליף להתערבות הניתוחית

מרכז מומחים לרפואה משולבת שנוסד בשנת 1986 על ידי ד"ר דיין מהווה את אחד מן המרכזים המתמחים בטיפול בכאבי דורבן. המרכז משלב בין טיפולים קונבנציונאליים לשיטות טיפוליות חדשניות מתחום הרפואה המשלימה, ומציע מכלול רחב של אבחונים וטיפולים שונים.

המודל הטיפולי הייחודי של המרכז לבעיית הדורבן מורכב לרוב מטיפול באמצעות גלי הלם אקוסטיים שנמצא יעיל במיוחד ב-90% מהמקרים. השיטה הטיפולית בגלי הלם משמשת כתחליף להתערבות הניתוחית במגוון סוגים של הסתיידות בגידים ודלקות כרוניות בנוסף לתופעת דורבן העקב, כמו כתף קפואה, מרפק גולף, מרפק טניס ועוד.

גלי ההלם מכוונים אל המוקדים הדלקתיים, ומובילים להתמוססות החומר שגרם לפרוץ הדלקת ולהספגתו בגוף, וכן להרחבתם של כלי הדם ולהעלאת זרימת הדם אל האזור הפגוע ולזירוז הריפוי והפגת הכאב. שיטת הטיפול בגלי הלם מאושרת מטעם משרד הבריאות ומוכרת על ידי חברות הביטוח.