דורבן העקב - דרכי טיפול

ישנם כאבים גופניים עימם אפשר לחיות בשלום, בדרכים שונות של שינויי הרגלים או העברת המודעות למקום אחר, ניתן להעביר חיים שלמים מבלי להתייחס לכאבים באיברים שונים בגוף. במקרה של דורבן העקב ישנו מנעד של רמות כאב. ממצב של כאבים קלים תוך כדי דריכה על הרגל ועד מצבים של כאבים עזים בכל מגע קל או תנועה מינורית של כף הרגל. מהן הסיבות להופעתה של תופעת דורבן העקב? מי מועד לפורענות וכיצד ניתן להיטיב על הסובלים ממנה?

דורבן העקב היא בליטה קטנה בצידו של העקב הנובעת מעומס יתר על העקב. הכאב אשר מופיע בעקבותיה נובע למעשה משני טעמים:

• מתיחה של הרצועה הנמתחת מתחתית העקב אל כיוון אצבעות כף הרגל
• לחץ של הבליטה עצמה על הרקמות המקיפות אותה.

ישנן מספר קבוצות באוכלוסיה אשר מועדות מראש לדורבן העקב, המשותף לכולן הוא רמת הפעילות הפיזית הנדרשת מהם. מדובר בעיקר בפעילות אשר שמה הרבה לחץ על כפות הרגליים ומביאה להתפרצות אותו דרבן בעקב המסב כאמור כאבים ברמות שונות.

להלן כמה מהדוגמאות הנפוצות בהן נתקלים במרכזי טיפול אורטופדיים:

1. חזי בן 28 משחק כדורגל מהיותו נער צעיר. מאז ומתמיד אהב ספורט ובמהלך השנים הלך והתמקד יותר ויותר בתחום משחק הכדור. האימונים גובים מחזי מחיר כבד. שעות רבות במהלך היום הוא נדרש לעמוד על הרגליים ולאמץ את כל גופו. לאחרונה מרגיש חזי כאבים בעקב המורגשים בעיקר בצעדים הראשונים של היום או לאחר מנוחה. צילום רנטגן פשוט, אפשר למטפל של חזי להבחין בזיז משמעותי היוצא מאזור עקב, אותו זיז הוא דורבן העקב. בעקבות עומס יתר על כף הרגל, נוצרה למעשה דלקת באזור החיתולית היא אותה רקמה המחברת בין עקב כף הרגל לתחילתן של אצבעות הרגל.

הטיפול שהומלץ:  ישנן מספר אפשרויות טיפול במקרה של דורבן העקב אחת מהן היא טיפול בגלי הלם. בדומה לאבני כליה אשר מטופלים בגלי קול, גלי הלם מכוונים לאזור המדויק בעקב כף הרגל וגורמים להסתיידות הדורבן ולפיזור הדלקת המקומית. השיטה נחשבת לבטוחה ואינה פולשנית כלל.

2. יעל, בת 30 הינה רקדנית מקצועית מגיל צעיר מאוד. במהלך השנים למדה יעל לחיות עם כאבים רבים אשר חשה בגופה במהלך האימונים. למעשה היא אמצה את האמרה-"אני כואב משמע אני רקדן"- אכן יעל פתחה חסינות גבוהה מפני כאב, אך הדבר היה בעוכריה כאשר החל דרבן העקב מציק בכף רגלה. יעל לא נזקקה לצילום רנטגן או בדיקות דם על מנת לזהות את הדורבן. למעשה, במקרים רבים מגע ישיר בכף הרגל מאפשר את האבחנה הפשוטה כי מדובר בדרבן העקב. יעל נזקקה לשינוי בהליך המחשבה ואימוץ עקרונות חדשים לאורח חיים מפותח ובריא יותר. אל לה להתעלם מכאביה. עליה להיות קשובה לגוף ולהבין את המסרים הנשלחים באמצעות הכאב. במסגרת ההבנה החדשה הומלץ ליעל על שיטת טיפול הנקראת הומוטוקסולוגיה – שיטת טיפול העוסקת בקשר שבין האדם ובין הרעלים הנמצאים בחייו. השיטה מבוססת על ההבנה שבמהלך חיינו אנו נחשפים לעיתים קרובות לרעלנים פנימיים וחיצוניים כאחד. במצבו הרגיל, יודע הגוף להבחין ברעלנים אלו ולהילחם בהם או להוציא אותם ממערכת הגוף. במקרים מסוימים, כאשר יש עודף רעילות בגוף מתחיל הכאב ,או סימפטום המחלה.

טיפול הומטוקסולוגי שם לפניו שתי מטרות עיקריות השזורות זו בזו, והן הימנעות וטיפול. יעל צריכה ללמוד לחשוף עצמה כמה שפחות לרעלנים מסביבה. זאת על ידי אימוץ תזונה נכונה יותר והימנעות מחשיפה או קרבה לרעלנים מן החוץ. בו זמנית תינתנה ליעל תרופות המבוססות על הומאופתיה ועשבי מרפא וגם על אנזימים שונים אשר יפתחו את יכולת הגוף שלה, להתמודד עם הרעלים באמצעות עידוד הפרשת החומרים מן הגוף החוצה.

מעבר לשתי שיטות הטיפול אשר הוצגו להלן ניתן למצוא דרכים נוספות להתמודדות עם דרבן העקב. בניהן טיפול בגז האוזון אשר נחשב ליעיל ביותר בטיפול בדלקות וזיהומים. גז האוזון משפר את חילוף החומרים בגוף ומסייע בהתמודדות מול נגיפים ופטריות. טיפול בגלי קול אשר נעשה באמצעות מכשור מיוחד המשדר גלי קול אל האזור הנגוע ומפחית באופן משמעותי את רמת הדלקתיות באזור.

כלל מנחה  בעבודה בבעיית דרבן העקב  בפרט, או כל בעיה עימה מגיע מטופל. היא התאמה מרבית בין המטופל ושיטת הטיפול. המטופל המגיע הנו אינדיבידואל עם נטיות אישיות ומערך פיזיולוגי שונה ויש להתייחס אל הסימפטומים עימם הוא מגיע, כאל הסימפטומים שלו ולא של כל אחד אחר המגיע לקליניקה.