דלקת בגיד אכילס

גיד אכילס המחבר בין השוק לכף הרגל הוא הגיד הגדול ביותר בגופינו אך הוא גם הגיד שנקרע בשכיחות הגבוהה ביותר ודלקת בגיד אכילס היא בעיה נפוצה ביותר.

מקורו של השם מגיע מהבטוי עקב אכילס המהווה ביטוי שבא לתאר נקודת חולשה, לרוב אצל מי שנראה על פניו חזק וחסין.
מקור הביטוי במיתולוגיה היוונית. הגיבור היווני אכילס הוטבל בנהר הסטיקס על ידי אמו, הנימפה תטיס, כאשר היה תינוק. כתוצאה מכך הפך כל גופו לבלתי פגיע, פרט לעקבו, מכיוון שכאשר טבלה אותו אמו בנהר, החזיקה אותו בעקב וחלק זה לא נגע במים.
בעת מלחמת טרויה, שאכילס היה מגיבוריה הבולטים, נורה אכילס בעקבו על ידי פאריס בחץ (כנראה מורעל) שהונחה על ידי אפולו, ומת.
 כך נפל גיבור שנחשב בלתי מנוצח על ידי פגיעה פשוטה.

דלקת בגיד אכילס    דלקת בגיד אכילס

גיד אכילס דלקתי, מה זה בעצם?

אנטומיה תפקודית

גיד אכילס מורכב למעשה משני שרירי השוק האחורית Gastrocnemius and Soleus Muscles, שמאחדים את גידיהם בגובה כ 15 ס"מ מעצם העקב ועוברים סיבוב סביב צירם של 30-150 מעלות ומתחברים לעצם העקב (קלקנאוס).
גיד אכילס מקבל אספקת דם מהשרירים המעורבים ומאזור החיבור לעצם.
אזור בעייתי באספקת הדם נמצא במרחק של 2-6 ס"מ מהחיבור לעצם העקב, שכן שם אספקת הדם מועטה, ולכן אזור בעייתי זה הינו חשוף יותר לפגיעות של מיקרו-טראומה חוזרת, גירויים ושינויים ניווניים ברקמת הגיד המלווים בהצטלקות והחלמה בעייתית.

בזמן ריצה למשל, נמדדו על הגיד עומסים פי 10 ממשקל הגוף.

גיד אכילס דלקתי נפוץ אצל ספורטאים וגם במי שאינם עוסקים בספורט.

OLD91Q0

מהם הגורמים להיווצרות גיד אכילס דלקתי?

• הגברה מהירה מדי של מהירות או מרחק הריצה
• תוספת של עליה או מדרגות לתוכנית האימונים
• חזרה מהירה מדי לאימונים אחרי הפסקה
• פציעה שנגרמה ממאמץ מתפרץ, כגון ספרינט
• שימוש יתר כתוצאה מחוסר גמישות של גיד אכילס והשריר
• מנח ומבנה כפות הרגליים
• מחלות סיסטמיות המשפיעות על רקמת הגיד (סוכרת, בלוטת התריס)
• מחלות סיסטמיות המטופלות בסטרואידים ( אסטמה, זאבת, לאחר השתלות איברים)

תלונות המתאימות עבור גיד אכילס דלקתי יכללו:

• כאב אחרי מאמץ שמחמיר בהדרגה
• נוקשות בגיד אכילס בבוקר או אחרי ישיבה ממושכת
• נפיחות וכאב באזור חיבור גיד אכילס אל העצם מאחורי העקב
• כאבים מפושטים או מקומיים, לעיתים חמורים, לאורך גיד אכילס למשך מספר שעות לאחר ריצה.

איך מאבחנים גיד אכילס דלקתי?

כאבים באזור גיד אכילס יכולים להיות תוצאה של גורמים נוספים כמו  קרע חלקי או מלא של הגיד ,ולעיתים יש צורך בביצוע אולטרא-סאונד ,ובכל מקרה יש  להיבדק ע"י  על ידי רופא כדי להגיע לאבחנה של גיד אכילס דלקתי.

ניתן להגיע לקליניקה שלנו – גיד אכילס | מרפאת המומחים של ד, על מנת לבחון שינויים בעצם בזמן דלקת בגיד אכילס

גיד אכילס דלקתי – שיטות טיפול

הטיפול בדלקת בגיד אכילס תלוי בחומרת התהליך הדלקתי, הינו הדרגתי ובדרך כלל יכלול:

טיפול שמרני
• מנוחה שמשמעותה הפסקה מוחלטת של ריצה למשך תקופה שמעה בין שבועיים לחודשיים. ניתן להתאמן בספורט אירובי אחר כדוגמת שחיה
• תרופות נוגדות דלקת
• מדרסים עם הגבהה לעקב
• חבישה ייעודית לגיד אכילס
• תרגילי מתיחה של גיד אכילס ושרירי השוק.

פיזיותרפיה
• מנוחה מוחלטת לגיד אכילס על ידי שימוש במגף או בגבס למשך חודשיים
• יש להימנע מהזרקה לאזור גיד אכילס בשל סיכון מוגבר לקרע של הגיד. ניתוח הוא לעיתים המוצא האחרון.

טיפול בגלי הלם
הוכח כיעיל מאוד לטיפול בבעית דלקת בגיד אכילס. הפרוטוקול הטיפולי כולל 6 מפגשים אחת לשבוע עם אחוזי הצלחה טובים.

ככלל, ככל שמקדימים לטפל בבעיית דלקת בגיד אכילס ומדלגים על השלבים הרשומים מעלה, משיגים תוצאה טיפולית טובה יותר. לעיתים, במקרים עיקשים, קשים וממושכים, יש צורך לשלב הטיפול בגלי הלם באמצעים הרשומים מעלה.

כיום הטיפול בבעיית גיד אכילס דלקתי באמצעות גלי הלם מוכר ע"י מרבית חברות הביטוח כ"מחליף ניתוח" נוכח התוצאות הטובות מאוד.

הטיפול הניתוחי
ככלל, בטיפול בבעיית גיד אכילס דלקתי יש למצות את הטיפול השמרני בטרם פונים לטיפול הניתוחי.

נהוג לנתח כאשר הטיפול השמרני נכשל, במקרים בהם יש גירוי מתמיד של הגיד (לעיתים עם בליטת עצם), וכן עיבוי של מעטפת הגיד .
בניתוח מנטרלים את הגורמים המגרים את הגיד – כדוגמת בליטת העצם ואת העיבוי בגיד, ומתקנים את הקרעים בגיד.

לאחר הניתוח הרגל מושמת בגבס ודרושה תקופת החלמה ממושכת לשיקום ,להגמשה וחיזוק גיד אכילס ושרירי השוק.