טיפול בחרדות - תסמיני התקף החרדה

התקפי חרדה עשויים להתאפיין בהתפרצויות פתאומיות של בהלה חריפה המלווה בתסמינים גופניים כגון דופק מואץ וכאבים בחזה, חולשה כללית, שלשול, הזעת יתר, רעד, יובש בפה, מתח שרירים וכדומה.

התקפי חרדה עלולים להיות תולדה של חוויה טראומטית קשה, אך יחד עם זאת לא תמיד יכולים אנשי המקצוע להצביע על סיבה ספציפית אחת, והיא עשויה להתפתח גם מגורמים פסיכולוגיים וגורמים פיזיולוגיים שונים כגון גנטיקה ותהליכים כימיים במוח.

ניתן לסווג את הפרעות החרדה למספר אבחנות ספציפיות כמו הפרעת חרדה מוכללת, חרדה חברתית, הפרעת פאניקה, הפרעה טורדנית כפייתית או הפרעת דחק פוסט טראומתית. באופן כללי, ניתן למנות מספר מסלולי טיפול בחרדות החל מהטיפול התרופתי וכלה במסלול הפסיכולוגי.

373300-PBC7D5-98

דרכי הטיפול בחרדות

הפרעות החרדה הללו עשויות להגביל ולשבש משמעותית את תפקודו של הלוקה בהן עד לדרגה של חוסר יכולת לנהל אורח חיים תקין ובריא. טיפול בחרדות חשוב במצבים אלו, אם באמצעות פסיכולוגים בתל אביב ואם באמצעות גורמים מקצועיים אחרים ברחבי הארץ בהתאם לסוג החרדה ותסמיניה.

אחד  מסוגי החרדות השכיחות ביותר הינה, כאמור, החרדה החברתית המתאפיינת בחשש ממגוון מצבים חברתיים כגון פחד מבעלי סמכות, פחד מפני בני המין השני, פחד במה וכדומה, כשמעבר לתסמינים הגופניים המתאפיינים בהפרעות החרדה האחרות, עשויים הלוקים בה ללקות גם במקביל בהפרעות נוספות כמו דיכאון קליני, דיסתימיה ואף הפרעה בדימוי הגוף.

טיפול בחרדה חברתית כמו גם הטיפול בסוגי חרדה אחרים עשוי לכלול טיפול תרופתי נוגד חרדה, טיפול תרופתי להפחתת התסמינים, טיפול התנהגותי קוגניטיבי קצר מועד, טיפול בשיטה הדינמית וכדומה.

חשיבותו של הטיפול פסיכולוגי

טיפול בחרדות באמצעים תרופתיים מטפל רק בחלק מהבעיה ולכן פעמים רבות החרדות שבות ומתעוררות לאחר הפסקת נטילת התרופות. פנייה לטיפול פסיכולוגי נועדה לחולל שינויים בדפוסי החשיבה שמעוררים ומעצימים את החרדה.  מחקרים שנעשו בתחום הראו שיעורי הצלחה גבוהים ביותר בשילוב של טיפול תרופתי יחד עם טיפול פסיכולוגי.