מהם הגורמים לכאבי שרירים מקומיים או כאבי שרירים בכל הגוף?

מהם הגורמים לכאבי שרירים מקומיים או כאבי שרירים בכל הגוף וחולשה?

כאבי שרירים נחשבים לתופעה שכיחה למדי, והם עשויים להיגרם בשל מגוון סיבות רחב, החל מפעילות גופנית מאומצת או חבלות וכלה במחלות נגיפיות, מחלות שריר דלקתיות ומחלות כרוניות.
ככל שהתופעה נפוצה, כך היא יכולה להיות מטרידה מאד ולהשפיע לרעה באופן משמעותי על רמת התפקוד ועל איכות החיים של הסובלים ממנה. לאור זאת, לא מפתיע שאנשים רבים מחפשים בנרות אחר מומחים ותרופות לטיפול בכאבי גוף, רופא לכאבי שרירים, או רופא שרירים ועצמות (לרוב, מדובר על רופאים מומחים לאורתופדיה ולראומטולוגיה).

כאבים מסוג זה נהוג לחלק לשתי קטגוריות עיקריות:

• כאבים מקומיים וממוקדים באזור מסוים – אלה אופייניים למקרים כגון דלקת בכתף, פגיעות שריר-שלד עקב פעילות ספורטיבית או עבודה פיזית קשה וכן, לזיהומים מקומיים וחבלות ישירות לשריר. גם הפרעה עצבית עלולה לגרום לכאב ישיר או מוקרן באיבר מסוים ואילו, הפרעה באספקת הדם לאיבר עלולה לגרום לכאבים, המוגדרים ככאבים איסכמיים.
  • כאבי שרירים בכל הגוף – כאבים אלה עלולים לנבוע משילוב של גורמים כגון מחלות זיהומיות חיידקיות או נגיפיות, מחלות אוטואימוניות, מחלות שריר דלקתיות, מחלות שריר שאינן דלקתיות דוגמת פיברומיאלגיה (דאבת השרירים), מחלות מפרקים שיגרוניות וכן, מחלות הורמונליות, מחלות הקשורות לחילוף חומרים (מחלות מטאבוליות), מחלות על רקע פסיכיאטרי או תופעות לוואי של תרופות.

דוגמא לתהליך אבחון עקב תלונות על כאבי שרירים

מבין הסובלים מכאבי שרירים, רבים מתלוננים על כאבי שרירים וחולשה ברגליים ולפעמים, על כאבי שרירים ברגליים ללא סיבה נראית לעין.

כשאדם עם תלונות כאלה מגיע לאבחון, הרופא ישתמש במספר כלים כדי לרדת לשורש הבעיה:

• תשאול מקיף – הרופא ישאל את המטופל שאלות לגבי הרקע הבריאותי שלו, היסטוריה משפחתית של מחלות, תרופות שהוא נוטל באופן קבוע, הרגלי תזונה, שינה, פעילות גופנית וגם שגרת היום ואופי העיסוק שלו (האם כרוך בעבודה פיסית, או למשל, בישיבה ממושכת). בנוסף, הרופא ירצה לדעת האם הכאב קיים כל הזמן או מופיע בתנאים מסוימים, מה עוצמתו, מה משכו, האם הוא חזק יותר בלילה, או דווקא בעת הקימה מהמיטה בבוקר, האם הוא מוקל או מוחמר לאחר פעילות, וכד'.
  • בדיקה פיסית – בדיקות של כושר תנועה, טווח תנועה, תגובת כאב לתנועות מסוימות, מידת היכולת להפעיל כוח והתנגדות באמצעות הרגליים. אלה יסייעו לרופא להבין האם מדובר בבעיה עצבית, גרמית, דלקתית, או אחרת.
  • בדיקות דם – מסייעות לאתר חסרים למיניהם, עודפים של חומרים העלולים ליצור משקעים במפרקים, או תוצרי לוואי של פירוק רקמת שריר. פירוק שריר מוגבר יכול למשל להיגרם כתוצאה מנטילת תרופות מסוימות – אחד הגורמים הנפוצים להופעת כאבי שרירים בכל הגוף וחולשה. תרופה ממשפחת הסטטינים (המשמשת להורדת כולסטרול), היא אחד הטיפולים התרופתיים המסבים נזק לשריר אצל מטופלים רבים שנוטלים אותה.
  • בדיקות הדמיה – בהתאם לחשדות שיתעוררו אצל הרופא, הוא עשוי להפנות את המטופל לצילום רנטגן, לבדיקת אולטרסאונד, CT, או MRI, כדי לאשש או לשלול את חשדותיו.

לאור המקרה לדוגמא שהוצג כאן, קל להבין מדוע לא ניתן להתאים מראש תרופה לכאבי שרירים ברגליים שתתאים לכולם, לפני שמבוצע אבחון אישי מעמיק.

כמובן, שכלל זה נכון לגבי כל מקרה של כאבי שרירים וחולשה.

חולשה בגוף כאבי שרירים

כאבי שרירים בכל הגוף הנובעים מפיברומיאלגיה

אחת מהתסמונות המתאפיינות בכאבי שרירים המפושטים בכל הגוף היא, כאמור, הפיברומיאלגיה, ששכיחותה בישראל נאמדת ב-2.5% מקרב האוכלוסייה בקירוב. הפיברומיאלגיה, המוכרת גם כדאבת השרירים, מלווה לרוב ברגישות עזה, חולשה בגוף, כאבי שרירים, קשיי שינה, עייפות ומצב רוח מדוכדך.

תסמונת זו איננה מחלה פרוגרסיבית ההולכת ומתדרדרת במרוצת השנים, אך עלולות להיות בה על פני זמן עליות ומורדות.

הגורם לפיברומיאלגיה אינו ברור באופן חד משמעי, אך מקובל לשער שיישנו רקע גנטי להתפתחות התסמונת.

טיפול בכאבי גוף בחולה המתלונן על כאבי שרירים בכל הגוף דורש מהרופא עריכת חיפוש אבחנתי המורכב מבדיקה גופנית מכוונת, אנמנזה קפדנית ובדיקות עזר בהתאם לחשדות.

האנמנזה מורכבת מבדיקת אופיו, תבנית הקרנתו והערכת עוצמתו של הכאב, וכן חיפוש אחר הרקע להופעת הכאבים, התזמון, התנועות והגורמים המחמירים את הכאב.

המודל הטיפולי הייחודי בפיברומיאלגיה וכאבי שרירים

טיפול בפיברומיאלגיה ברפואה הקונבנציונלית מורכב בדרך כלל מטיפול תרופתי המשולב בשיטות טיפוליות נוספות.

הטיפול התרופתי עשוי לכלול תרופות משככות כאב, תרופות המשפרות את איכות השינה ותרופות נוגדות דיכאון יחד עם טיפולים קוגניטיביים התנהגותיים, פעילות גופנית ושיטות טיפוליות מהרפואה המשלימה כמו אקופונקטורה, יוגה וטאי צ’י.

המודל הטיפולי הייחודי של מרפאת הכאב במרכז דר' דיין עבור כאבי שרירים בכל הגוף, ובפרט במקרי פיברומיאלגיה, הינו פרטני ומשלב בין טיפול תרופתי סיסטמי והזרקה מקומית נקודתית של חומר אלחוש באזור הכואב לבין טיפולים מתחום הרפואה המשלימה כמו מתיחת השריר המעורב, דיקור יבש, תרגול גופני בעצימות נמוכה, וכן שינוי אורח החיים והרגלי תזונה ובמידת הצורך גם סיוע נפשי אישי או קבוצתי.

שיטה יעילה נוספת, שמשולבת במקרים רבים כחלק מהתכנית הטיפולית, היא טיפול בכאבי גוף באמצעות פולסים אלקטרו מגנטיים על-ידי מכשיר שמייצר שדה מגנטי באמצעות זרם חשמלי, שניתן לשלוט בתדירותו, בעוצמתו ובצורתו בהתאם למחלה ולאזור הפגוע. חשיפת תאי הגוף של האזור הפגוע לשדה המגנטי, משפיעה על השדה המגנטי של התאים עצמם, מסייעת לאזן אותם וממריצה את תהליכי הריפוי הטבעי של האזור ברמת התא.

טיפולי אוזון בזריקות ואינפוזיות מהווים שיטה ייחודית נוספת לשיפור תפקודה של המערכת החיסונית, שיפור אספקת החמצן לאזור הפגיעה השרירית ולמוקדים הדלקתיים.

האוזון נחשב לחומר החיטוי האפקטיבי ביותר בטבע להשמדת טפילים מכל סוג, והידע שנצבר עד כה בתחום הוביל לכך שרופאים בכל רחבי העולם מסתייעים בגז אוזון כחלק בלתי נפרד מהטיפול הרפואי.

הטיפול באינפוזיה באמצעות עירוי ישיר לווריד מהווה דרך עדיפה היות והיא עוקפת את מערכת העיכול ומבטיחה שהחומרים ייטמעו בגוף באופן ישיר.

התכנית הטיפולית הינה פרטנית ומטרתה להוביל לשיפור התפקוד ואיכות החיים של המטופלים באופן משמעותי.

חשוב להדגיש כי מרפאת הכאב הפועלת במרכז ד”ר דיין לרפואה משולבת הינה המרפאה היחידה בכל הארץ המציעה את כל האופציות הטיפוליות הללו