מחלות המעי הדלקתיות: מהי קוליטיס ומהם תסמיניה?

קוליטיס כיבית (אולצרטיב קוליטיס) מוגדרת כמחלה דלקתית כרונית קשה המשויכת למשפחת מחלות המעי הדלקתיות. מחלות המעי הדלקתיות מחולקות לשתי קטגוריות עיקריות שבאחת נמנית מחלת האולצרטיב קוליטיס ובאחרת מחלת קרוהן (טרמינל אילאיטיס). ד"ר יוסף דיין, מומחה ברפואה פנימית ומייסד מרכז המומחים לרפואה משולבת, מסביר שמדובר בשתי מחלות דומות מאד עד שלעתים קשה להבדיל ביניהן.

המחלה באה לביטוי בעיקר במעיים, וכוללת במקרים רבים כאבי בטן, שלשולים מרובים ולעתים אף דמיים, כמו גם חום, בחילות, הקאות, אנמיה וירידה בתיאבון ובמשקל. עם זאת, התסמינים עשויים לתת את אותותיהם בכל איבר ואיבר בגוף, ולבוא לביטוי בדלקות פרקים, פריחות בעור, פגיעה בעיניים, פגיעה בריאות וכיוצא בזה.

הטיפול הקונבנציונלי במחלות המעי הדלקתיות

אחת מהבעיות האופייניות הן לקוליטיס והן למחלת הקרוהן נוגעת לכך שהגורם האטיולוגי שלהן אינו ידוע, מה שמקשה מאוד את הטיפול בהן. ההערכה המקובלת בקרב אנשי המקצוע היא שמדובר במחלות אוטואימונית עם השפעות גנטיות וסביבתיות, כלומר, מחלות שמסיבות בלתי ברורות, המערכת החיסונית תוקפת רקמות גוף תקינות.

הואיל ואין תרופה מובהקת עבור המחלות הללו, הטיפול הקונבנציונלי הנו סימפטומטי ומורכב על פי רוב ממתן תרופות שמיועדות להפחתת העוצמה של הדלקת למשך תקופה ארוכה ככל שניתן. הטיפול המקובל בשתי המחלות הללו הנו זהה לחלוטין וכולל מתן תרופות במינון נמוך, תוך כדי העלאת המינון במרוצת הזמן בהתאם להחרפת התסמינים.

התרופות המקובלות כוללות תכשירים כגון אימורן וקורטיזון לדיכוי המערכה החיסונית, או תכשירים נוגדי-דלקת, בהם סלאזופירין ורפאזל. עם זאת, במקרים רבים אין די בטיפול התרופתי בכדי להביא לריפוי מלא, ולא פעם נאלצים החולים להמשיך וליטול את התרופות האלו לאורך שנים, על כל תופעות הלוואי שלהן.

מרכז מומחים ד"ר דיין: שיטות הטיפול הייחודיות במחלות מערכת העיכול

הניסיון מלמד שלא ניתן לטפל במחלות כמו קרוהן או קוליטיס בתרופות בלבד, ונמצא שהטיפול האפקטיבי ביותר הוא זה המשלב בין הרפואה הקונבנציונלית לבין הרפואה המשלימה, שכן, מחלות הקרוהן והקוליטיס מחייבות שינויים בהרגלי האכילה והשתייה, שינויים בהרגלי הפעילות הגופנית, ובמקרים רבים גם דיאטה כזו או אחרת.

כמו כן, המחלות הללו דורשות השלמות תזונתיות בעירוי של ויטמינים ומינרלים, היות וחולים רבים נמצאים במצב כללי כה ירוד עד שאין הם מסוגלים לעמוד על רגליהם, זאת על רקע הימנעות לאורך זמן ממרכיבי תזונה חשובים והפרעות בספיגה. ד"ר דיין מוסיף שנהוג גם במרפאה לעשות שימוש בתכשיר בשם קוליביוגן, שהנו תוצר של חיידקי אי קולי אך אינו מכיל חיידקים. מדובר בתכשיר שנמצא יעיל במיוחד, וניתן ליטול אותו דרך הפה, בזריקות או באינפוזיות.

ד"ר דיין מדגיש שמדובר במעטפת של טיפולים שאינה משמשת כתחליף לטיפול התרופתי הקונבנציונלי, אלא כטיפול משלים, מתוך מטרה לצמצם בהדרגה את הטיפול התרופתי, שרובו מלווה בתופעות לוואי קשות.