תסמונת התעלה הקרפלית (שורש כף היד)- גורמי סיכון

התעלה הקרפלית ממוקמת בשורש כף היד, ועוברים בה הגידים והעצבים של כף היד, שבכללם העצב המדיאני האחראי לתנועה והתחושה בכף היד. העצב המדיאני עובר דרך התעלה הקרפלית לכל אורך הזרוע ועד אל כף היד. תסמונת התעלה הקרפלית (שורש כף היד) נובעת מלחץ המופעל על העצב המדיאני בעקבות היצרות התעלה הקרפלית.

במרבית מהמקרים קשה להצביע על גורם ספציפי האחראי להתפתחות תסמונת, אך נראה שישנו קשר כלשהו בין התפתחותה של התסמונת לבין מצבים מסוימים כגון השמנה, היריון, סוכרת, שבר בכף היד, דלקת מפרקים או תת פעילות של בלוטת התריס. התופעה מתקיימת בשכיחות גבוהה גם בקרב אלו העוסקים בעבודת כפיים או שעבודתם כרוכה בתנועות רוטיניות של שורש כף היד (לרבות קלדנים, גרפיקאים, אנשי הייטק ועובדי מחשב).

סממני תסמונת התעלה הקרפלית

תסמונת התעלה הקרפלית (שורש כף היד) עשויה לתת את ביטוייה במגוון תסמינים החל מכאבים בכף היד העלולים להקרין עד אל הכתף, דרך תחושת נימול באגודל באמה ובאצבע, וכלה בחולשת כף היד עד למצב של קושי לאחוז בחפצים. בשלביה ההתחלתיים של התסמונת עשויה תחושת נימול להופיע מדי פעם, כשבמשך הזמן עלולה אותה תחושה להפוך לקבועה.המחשה של תסמונת התעלה הקרפלית

התסמינים מתחילים בדרך כלל בלילה ועלולים להתגבר בשעות היום בהתאם לאופי הפעילות. הזנחת הטיפול בתסמונת עלולה לגרום לירידה משמעותית ביכולת תפקוד היד, בעיקר בפעילות הדורשת מוטוריקה עדינה. תסמונת התעלה הקרפלית (שורש כף היד) יכולה להימשך לפרק זמן של שבועות, חודשים או שנים כשהטיפול המקובל מסייע בהקלה בתסמינים, או מוביל להחלמה בנסיבות בהן התסמונת נגרמת ממצב רפואי שמטופל (כגון תפקוד לקוי של בלוטת התריס, השמנה, סוכרת וכדומה).

אבחון תסמונת התעלה הקרפלית

האבחנה של תסמונת התעלה הקרפלית (שורש כף היד) נעשית על סמך תלונות המטופל ובדיקה גופנית על ידי רופא המשפחה. שתי בדיקות נוספות הן מבחן פאלן של כיפוף כפות הידיים למשך כחצי דקה או מבחן טינל של הקשה על התעלה הקרפלית לצורך בדיקת התסמינים המופיעים לאחר מכן. במקרה של חשד עשוי רופא המשפחה להפנות את המטופל אל בדיקת EMG לבחינת המוליכות החשמלית של השריר והעצבים ביד או לאורתופד המתמחה בכירורגיה של כף היד.

401125-PCQN6V-79

שיטות הטיפול הקונבנציונליות בתסמונת התעלה הקרפלית

במקרים הקלים נהוג להקל על התסמינים באמצעות קומפרסים קרים ושימוש בסד לצורך תמיכה בשורש כף היד. בנוסף, ניתנות גם הנחיות לטיפול שמרני כמו הדרכה להפעלה נכונה של כף היד, מריחת שמן פרפין והמלצה לטיפול פיזיותרפי ואו טיפולים משלימים כמו שיאצו, דיקור סיני וכדומה.

כמו כן, עשוי להינתן למטופל טיפול תרופתי בכדורים נוגדי דלקת או זריקת סטרואידים מקומית להפחתת הכאב והדלקת. האפשרות האחרונה לטיפול בתסמונת היא הפנייה לניתוח, המיושמת בנסיבות של תסמינים קשים ואו חולשת שרירים בשורש כף היד. ניתוח מיועד לשחרור הלחץ על הגידים והעצב המדיאני בתעלה הקרפלית.