חיזוק המערכת החיסונית

תפקיד מערכת החיסון הוא להגן על הגוף מפלישה של וירוסים, חיידקים טפילים, פטריות וכן מפני התפתחות מחלת הסרטן והגנה מפני רעלנים. בין הגורמים השונים של מערכת החיסון קיימת מערכת יחסי גומלין ענפה, המאפשרת להם לפעול באופן מתואם ומסונכרן על מנת ליצור קו הגנה כנגד פולשים חיצוניים אשר מהם נשקפת סכנה לגוף. למעשה, מערכת החיסון פעילה כל העת, אך אנו מבחינים בפעילות שלה רק כאשר חלה ירידה בתפקוד שלה או בעת  כשלים בתפקודה.

המערכת החיסונית שלנו חכמה ומורכבת, ויודעת להבדיל בין "עצמי" לבין "חיצוני", כלומר בין תאים ומולקולות השייכים לגופנו לבין תאים ומולקולות ממקור חיצוני אשר זרים לגוף, באופן המבטיח שהתגובה החיסונית תפעל רק כנגד גורמים המגיעים מחוץ לגוף.
ישנם מקרים בהם מערכת החיסון עלולה לפעול כנגד הגוף. זהו המנגנון העומד בבסיסן של מחלות אוטואימוניות (המילה "אוטואימוני" היא הֵלחֵם של שתי מילים: "אוטו", שפירושה "עצמי" ו"אימוני", שפירושה "חיסוני", כלומר, הפעלה של מערכת החיסון כנגד עצמי).
רגישות יתר אף היא מקרה כזה, שבו מערכת החיסון מגיבה בצורה מוגזמת נגד פולש חיצוני, באופן שפוגע בגוף עצמו.

למעשה, מערכת החיסון מורכבת משתי מערכות שונות הפועלות בתיאום ובשיתוף פעולה: מערכת החיסון המולדת ומערכת החיסון הנרכשת. שתי המערכות מפעילות מנגנונים שונים, המייעלים את תפקוד הגוף בהתגוננות מפני פתוגנים. שתי המערכות תלויות זו בזו והשילוב ביניהן מאפשר הגנה מיטבית. במידה ויש פגיעה באחת מהמערכות, הדבר מקשה על הגוף להילחם ועלול להוביל למחלות והידבקויות חוזרות ונשנות.

מאמר זה מסביר אילו גורמים אחראיים להתפתחות מערכת חיסונית ירודה, איך מזהים מערכת חיסונית חלשה, כיצד מבוצעת בדיקת מערכת חיסונית, ומה ניתן לעשות במקרה של מערכת חיסון מוחלשת.

מערכת חיסונית חלשה – מהם הזרזים והגורמים של מערכת חיסון ירודה?

מגפת הקורונה שינתה לאנשים רבים את אורח החיים וכעת הם מבינים טוב יותר את החשיבות העצומה שיש לאורח חיים בריא ולתזונה נכונה, קיימים מספר גורמים ה"מסייעים" להיווצרות מערכת חיסונית נמוכה.

מערכת חיסון חלשה – גורמים

• חרדה ולחץ נפשי – אחד הגורמים השכיחים להיחלשות מערכת החיסון – דאגות ומחשבות חרדתיות גובות מחיר נפשי גבוה, המחליש את מערכת החיסון.
  • עישון – הניקוטין שבסיגריות ושאר החומרים הכימיים בהן, מסוכנים לגוף ולמערכת החיסון.
  • אלכוהול – יש רופאים הממליצים על כוס יין אדום פעם יום כאמצעי למניעת מחלות לב, אך כמות מוגזמת של אלכוהול באופן יומיומי גורמת למחלות כבד, סרטן ומחלות נוספות וכיום, ישנם מחקרים חדשים הטוענים כי גם צריכה מתונה של אלכוהול פוגעת במערכת החיסונית.
  • תזונה – חוסר איזון בתפריט היומי, ובמיוחד היעדר פירות וירקות מהתזונה עלולים לגרום למחסור בוויטמינים חיוניים וחומרים מזינים אחרים, שיש להם תפקיד חשוב מאד בסיוע לגוף במאבקו נגד איומים חיצוניים.
    תזונה עתירת שומנים בטווח הארוך עלולה להפר את האיזון של חיידקי המעיים, שחלק גדול מהתפקיד שלהם הוא סיוע למערכת החיסון.
    היבט תזונתי חשוב נוסף בהקשר של מערכת החיסון, הוא צריכה של אנטי-אוקסידנטים (נוגדי חמצון), המגנים על תאי הגוף מפני התחמצנות. תזונה בלתי מאוזנת ומחסור בנוגדי חמצון, תורמים לפגיעה בתאי מערכת החיסון.
  • מחסור בשינה, או איכות שינה גרועה – מפריעים לתפקוד התקין של כל מערכות הגוף ומשפיעים לרעה על מערכת החיסון. מלבד זאת, הם גם מגבירים מתח נפשי, שהוא כאמור, גורם מפתח נוסף הפוגע במערכת החיסונית.
חיזוק המערכת החיסונית טיפול

מערכת חיסון חלשה תסמינים

ישנם סימנים רבים המעידים על תפקוד לקוי של מערכת החיסון וביניהם כמה כאלה, שקל לזהות לבד. אם אחד מהם, או חלקם קיימים, מומלץ מאד להתייעץ עם רופא:

• נטייה מוגברת לדלקות – דלקת היא תוצר סופי של כמה מנגנונים המופעלים על ידי מערכת החיסון. כאשר אדם נוטה להתפרצויות דלקתיות, או סובל מדלקות חוזרות ונשנות, זה יכול להיות סימן לפעילות לא תקינה של המערכת החיסונית.
  • נטייה להידבק ולחלות בקלות – אנשים ש"נדבקים מכל דבר", בדרך כלל סובלים ממערכת חיסון ירודה.
  • נטייה של אדם לעבור כל מחלה בצורה קשה (או לסבול באופן תכוף מסיבוכים של מחלות) ולהזדקק לזמן החלמה ממושך.
  • סימנים כלליים המעידים על מחסור בוויטמינים ומינרלים – עייפות, חולשה, נשירת שיער, ציפורניים שבירות, בעיות עוריות ופצעונים בעור, חיוורון כללי וחיוורון של הריריות, התכווצויות שרירים. כל אלה יכולים לאותת על מגוון רחב מאד של בעיות אך לרוב, כשהם קיימים, כנראה שגם מערכת החיסון זקוקה לחיזוק.

איך מחזקים את המערכת החיסונית?

ישנם אין סוף סיבות וגורמים היכולים להשפיע על מצב מערכת החיסון ולפיכך, לא קיים טיפול אחד ספציפי המתאים לכולם.
על מנת למצוא את הדרך הנכונה לחיזוק מערכת החיסון, יש לבצע בדיקה מקיפה ויסודית. ד”ר דיין מבצע בדיקה האורכת בין שעה לשעה וחצי ובה הוא מקבל את כל הפרטים הדרושים לגבי המטופל וההיסטוריה הרפואית שלו (מצב גופני כללי, מצב נפשי, מחלות רקע, מצב משפחתי ועוד).
בנוסף לתשאול ושיחה, יומלץ על בדיקת דם למערכת החיסונית ולעיתים, על בדיקות נוספות.
רק לאחר קבלת התמונה המלאה, המטופל יקבל תכנית טיפולים המותאמת לו אישית (סוג הטיפול, תדירותו, האם כדאי לשלב מספר סוגי טיפול וכו’). בנוסף מותאמת למטופל תכנית תזונה אישית.

חיזוק המערכת החיסונית טיפול במרפאה

1. במסגרת פתיחת תיק לחולה מבוצעת התאמה מלאה של כל התרופות שהחולה מקבל שבחלק מהמקרים מופסקות חלק מהתרופות ובחלק מהמקרים משונה המינון- כל זאת תוך כתיבת מכתב לרופא המטפל המסביר את הסיבות שהביאו לשינויים ובקשה לאישורן.
  2. הפניית החולה לביצוע בדיקות דם חסרות או בדיקות עזר חסרות לצורך ביסוס האבחנה.
  3. מגוון של מעל 20 סוגי אינפוזיות שההחלטה איזו מהן וכמה לתת תינתן לגבי כל חולה בנפרד.
  4. מזרון אלקטרו מגנטי – משך הטיפול ותדירות הטיפול תלויה בחולה ומצבו.
  5. מגוון של 6-7 טיפולי אוזון החל מטיפול אוזון בווריד דרך טיפול בזריקה עם דם עצמי, חוקני אוזון, שקיות אוזון ושטיפות עם גז ומי אוזון.
  6. מכשיר גלי הלם- לטיפול בבעיות אורטופדיות מסוגים שונים וכן בחלק מהמקרים לטיפול בזקפה.
  7. מכשיר היפרתרמיה (אונקותרמיה) שמיועד לטיפול בחולי סרטן במקביל לטיפולים כימותרפיים.
  8. שימוש בשיטת Neural therapy (טיפול עצבי) עם או בלי הזרקת אוזון באופן מקומי כטיפול נגד כאבים, בהתאם למצבו של כל מקרה ומקרה.

תוספים לחיזוק המערכת החיסונית

• מתן עירויים של ויטמינים, מינרלים וחומצות אומגה 3 – כדי לחזק מערכות שונות בגוף ולהתגבר על בעיות ספיגה, המאפיינות קבוצות אוכלוסייה הסובלות מפגיעה במערכה החיסונית.
  • מתן אוזון (בזריקה לשריר או בעירוי לווריד) או מתן תוספת חמצן – כדי לשפר את רמת החמצון במערכה החיסונית.
  • צמחי מרפא מסוגים שונים העוזרים בשיפור חיזוק המערכת החיסונית.
  • דיקור ומזרן אלקטרומגנטי – הטכנולוגיה המתקדמת בעולם לאיזון וחידוש פעילות תוך תאית ובין תאית. הטכנולוגיה עברה את אישור ה FDA (לאחר אלפי מחקרים רפואיים) – פולסים אלקטרו מגנטיים פועמים.
  • ניקוי הגוף מרעלים ושינוי הרגלי תזונה, אכילה ופעילות גופנית – דברים שמחזקים את המערכת החיסונית, על פי מודל המבוסס על שיטת ד”ר מאייר.

אנו במרכז ד”ר דיין לרפואה משולבת מאמינים ברפואה בריאה יותר ומשלבים שיטות ריפוי קונבנציונלית עם טיפול ברפואה המשלימה. בדרך זו ניתן ליהנות מיתרונותיה של כל שיטה, לשפר את תהליך הריפוי, ולצמצם את תופעות הלוואי. אנו מסייעים למטופלים ללמוד כיצד לחזק את המערכת החיסונית ולשפר את איכות החיים.
ד”ר דיין הנו רופא מומחה ברפואה פנימית ובעל ניסיון רב ועשיר באבחון ובטיפול. המרכז שלנו, הוא המרפאה היחידה בישראל המשלבת בהצלחה רפואה פנימית ורפואה משלימה ומאחוריה אלפי מטופלים מרוצים.

האדם במרכז – אנחנו מאמינים, כי הטיפול היעיל ביותר הוא זה שמתמקד במטופל ולא במחלה עצמה. יש להתרכז באיכות החיים, במצב המנטלי, בשיפור היכולות הפיזיות (הכושר הגופני), בהקלה על כאבים ובעידוד לשיפור התזונה ותפקוד מערכת העיכול, לשיפור התקשורת במשפחה, לשיפור היכולת להמשיך לתפקד כרגיל, ומשתנים נוספים.
איננו מסתפקים במה שהרפואה הקונבנציונלית מציעה ולכן, אנו משלבים שיטות טיפול מוכחות מאסכולות רפואיות שונות. מניסיוננו, רק השילוב מצליח לחולל שינוי במקומות שבהם הטיפולים הרגילים אינם מובילים לריפוי המיוחל או לשיפור המבוקש.

במידה ואתם מעוניינים במידע נוסף בנושא זיהוי מערכת חיסונית חלשה וחיזוק של מערכת החיסון, הנכם מוזמנים לפנות אלינו לתיאום פגישה אישית.
ניתן לפנות אלינו בטלפון 077-2304715 או ליצור קשר כאן.