מחלות דרכי העיכול: מחלת קרוהן

מחלת קרוהן הנה מחלה כרונית דלקתית במערכת העיכול. מהמרכז לרפואה משולבת של ד"ר דיין לרפואה משולבת מסבירים שמדובר במחלה העשויה לפגוע בכל אחד מחלקיה של מערכת העיכול (קיבה, וושט, מעי גס ומעי דק), אולם היא על פי רוב מופיעה בקצהו התחתון של המעי הדק בחלק שבו נעשית ספיגת המזון.

הגורם למחלת קרוהן עדיין אינו ידוע, אך ההערכה היא שהמחלה נובעת מכשל כלשהו במערכת החיסון. כמו כן, הנתונים הסטטיסטיים מראים שבקרב 10% מהחולים ישנו קרוב משפחה מדרגה ראשונה הלוקה אף הוא במחלה, כך שקיימת סבירות גבוהה לגורם תורשתי הקשור להופעתה. המחלה שכיחה מעט יותר אצל נשים יהודיות ממוצא אשכנזי ונוטה להופיע בגילאים שבין 40 – 15.

תסמיני המחלה, אבחון ודרכי טיפול קונבנציונליות

תסמיניה של מחלת קרוהן באים לביטוי כשדופן המעי הפגוע הופך לדלקתי. התסמינים משתנים בהתאם למיקום המוקד הדלקתי במעי ועשויים לכלול כאבים, דם בצואה ואו הפרשה רירית, כיבים בחלל הפה, שלשולים, תשישות, עייפות חום. סימפטומים נפוצים נוספים כוללים תיאבון ירוד, ירידה במשקל, בקעים אנאליים (פיסורה) ודימום מפי הטבעת. לעתים מופיעות גם דלקות עיניים, דלקות מפרקים ופריחות עוריות.

אבחון המחלה נעשה באמצעות בדיקות דם, בדיקת צואה, צילומי מעיים, ביופסיה וקולונוסקופיה לשלילת קיומן של מחלות אחרות בעלות סימפטומים דומים (נוכחות דם סמוי בצואה, קוליטיס, זיהום שמקורו בחיידק או נגיף וכיוצא בזה). הטיפול המקובל מורכב מסטרואידים ותחליפי סטרואידים (כגון סלוזופירין, רפאסל, פנטסה ואסאכול), כשבמקרים מסוימים עולה הצורך בשילוב של טיפול אנטיביוטי וטיפולים המדכאים את מערכת החיסון.

המודל הטיפולי הייחודי שמוענק בהמרכז לרפואה משולבת ד"ר דיין

הטיפול הקונבנציונלי במחלת קרוהן מגביר את הסיכון לתופעות לוואי (עליה במשקל, יתר לחץ דם, עליה ברמות הסוכר בדם, נטייה לזיהומים, עליה בלחץ תוך- עיני, הפרעות שינה, בריחת סידן, היפראקטיביות, עצבנות וכן הלאה). מעבר לכך, במקרים שבהם הטיפולים האחרים אינם יעילים דיים או היווצרות אבצסים, חסימות ונזק למעי, תישקל האופציה הניתוחית להסרת המקטע הנגוע.

בהמרכז לרפואה משולבת ד"ר דיין מוענק לחולים טיפול ייחודי שמטרתו להחזירם לתפקוד שגרתי, ללא כול צורך בנטילת תרופות ולהפוגות מתמשכות ככול שניתן. הטיפול הנו פרטני ומותאם אל המטופל לאחר התרשמות קלינית וחומרת המחלה. לעתים קרובות סובלים החולים מחסר תזונתי חריף כתוצאה מהפרעות בספיגה לאורך שנים.

לפיכך, יש ליצור בסיס הולם לריפוי הדלקת, על ידי מתן עירוי של ויטמינים, מינרלים, אומגה 3 ואו ברזל, כמו גם קוליביוגן ותכשירים טבעיים נוספים לריפוי הכיב וסיוע בבניית רירית המעיים מחדש. התכנית הטיפולית עשויה לכלול גם שינוי מרכיבי התזונה והרגלי האכילה, תערובת חמצן ואוזון (חוקן או זריקות) ועוד.