מהי מחלת קרוהן ומהם גורמי הסיכון?

מחלת קרוהן היא מחלה דלקתית המשויכת לקבוצת המחלות של מערכת העיכול, בדומה לתסמונת המעי הרגיז וקוליטיס. המחלה מתפרצת בקצה המעי הדק, אולם נוטה לעתים קרובות להתפשט אל עבר כל המעיים.

הרקע למחלה עדיין אינו ברור וידוע, אך ההנחה הרווחת כיום בקרב אנשי המקצוע בתחום היא שהסיכון ללקות במחלות מעיים דלקתיות עולה במצבים כרוניים שבהם מוקוזת המעי (הרקמה הרירית) איננה מתפקדת באופן מיטבי. זאת ועוד, מחקרים מראים כי עישון ושימוש בגלולות למניעת היריון מעלים אף הם את הסיכון להופעתה של המחלה.

המחלה מתאפיינת בהידבקויות של חלקי המעיים, בדלקות כרוניות שחוזרות ונשנות, וכן בהיווצרות כיבים וחסימות מעיים שעלולים להתפשט עד לדופן המעי וליצור אבצסים ופיסטולות.

תסמינים, אבחון ודרכי טיפול מקובלות

מחלת קרוהן באה לביטוי במגוון תסמינים המשתנים מחולה לחולה, החל מחום, כאבי בטן חריפים, שלשולים ודם בצואה, וכלה בצריבה בדרכי השתן, בחילות, ירידה במשקל ותפרחות בעור. ד"ר יוסף דיין, מומחה למחלות פנימיות מזה שנים רבות (למעלה מ-30 שנה) ושמאחוריו עומדים מוניטין רב וניסיון קליני עשיר בשילוב מגוון סוגי טיפולים להתמודדות יעילה עם טיפול בקנדידה ועם מחלה זו, מסביר שמכיוון והמחלה מתאפיינת בצורות ביטוי רבות ומגוונות, חשוב להתאים את הטיפול לחולה ולא רק אל המחלה.

אבחון מחלת קרוהן נעשה באמצעות קולונוסקופיה, ביופסיה וצילומי מעיים, זאת במטרה לשלול את קיומה של הקוליטיס, שהנה מחלה דלקתית כרונית במעי הגס. הטיפול הקונבנציונלי המקובל מורכב בדרך כלל בתכשירים נוגדי דלקת כגון סלזופירין ורפאזל, או לחלופין בתכשירים המשמשים לדיכוי המערכה החיסונית, שהנפוצים שבהם הם קורטיזון ואימורן. בשלביה המתקדמים של המחלה, נהוג לטפל בתכשירים נוגדי TNF, שהשימוש בהם עלול להיות מלווה בתופעות לוואי רבות.

מרכז מומחים ד"ר דיין לרפואה משולבת: המודל הטיפולי הייחודי במחלת קרוהן

ד"ר יוסף דיין מציין שמטרת הטיפול במחלת קרוהן היא שהחולה ישוב לתפקודו הרגיל, ללא הזדקקות לתרופות, ולפרק זמן ממושך ככל שניתן. במקרים רבים עלול החולה לסבול מחסר תזונתי חריף, זאת על רקע הימנעות מרכיבי תזונה חשובים והפרעות בספיגה לאורך שנים. לפיכך, הדלקת איננה ניתנת לריפוי ללא השלמת הרכיבים התזונתיים החסרים כבסיס טיפולי הולם.

הטיפול במחלה הנו, כאמור, פרטני ונשען על התרשמות קלינית ממצבו של המטופל, תוך כדי התייחסות לדרגת הסבל, הרכב התזונה, שיעור הירידה במשקל, משך המחלה, תרופות נלוות וכיוצא בזה. הדבר מאפשר להתאים לכל חולה וחולה את הטיפול האופטימלי עבורו, שכולל, בין היתר, שינוי במרכיבי התזונה והרגלי האכילה (בהתאם לשיטת ד"ר מאייר), עירויים של ויטמינים, מינרלים, אומגה 3 וברזל.

הטיפול בדלקת עשוי לכלול תערובת חמצן ואוזון (בחוקן וזריקות), וכן מתן של קוליביוגן ותכשירים טבעיים נוספים לבניית רירית המעיים מחדש וסיוע בריפוי הכיב. הטיפול מוענק במקביל לשימוש בתכשירים המקובלים, מתוך מטרה להפחיתם באופן הדרגתי עד להפסקה מוחלטת.